måndag 27 oktober 2014

Kreativa barn

De senaste veckorna har barnen ritat, målat och pärlat mer än vanligt. Det är aktiviteter som går i vågor. Gustav ritar nästan dagligen medan Oskar gör det lite då och då. Det här kreativitetsutbrottet började, när Oskar ville pärla pärlplattor och tog itu med ett jätteprojekt, som han berättade var en pizzeria.

Det är ungefär tre veckor sedan han lade alla dessa pärlor. Hans konstverk står fortfarande på mitt soffbord. Han vill inte jobba vidare på det. Han vill inte att jag stryker det, vilket kanske är bra, eftersom delar av det inte kommer att hålla ihop. Jag får inte hälla tillbaka pärlorna i pärlburken. Så det hela får stå kvar på soffbordet...

Pärlkreativiteten spred sig till storebror och under några kvällar producerade barnen lite mindre pärlfigurer.

Björnarna och katterna sitter nu på dörren in till deras rum.

Oskar började med att lägga pärlor "huller om buller" men gick sedan över till att följa en nalleförlaga och en kattförlaga. Det är så roligt att se honom börja följa mönster och instruktioner.

I tisdags i förra veckan var vi hemma lite tidigare på eftermiddagen. Oskar ville måla, så jag plockade fram vattenfärger. Jag måste se till att köpa en vaxduk, som jag kan lägga över köksbordet, så att Oskar kan få måla oftare. Han tycker det är så roligt! Han målade en bild av mig.

Gustav ville i stället göra en docka av en toalettpappersrulle. Han målade dit ansiktet själv men därefter ville han ha hjälp att få lite hår på plats. När dockan var färdig, målade han av den med vattenfärg, så att vi fick se hur hon ser ut "i verkligheten".

När Oskar hade målat färdigt, ville han också göra en toarulledocka.




1 kommentar:

  1. Det ser så roligt ut, nästan bäst på plan är Oskars akvarell

    SvaraRadera