måndag 26 juni 2017

Midsommar nu ... och då

Midsommarafton 1995
Förra året kan jag inte minnas att jag alls uppmärksammade att det var midsommar. För två år sedan var barnen och jag på Gunnesbo och tittade på midsommarstångsresning samt folkdans. I år gick midsommar naturupplevelsernas tecken.


Det var en barnlös midsommar, vilket innebar att Jörgen och jag hade fria händer att fylla dagarna med det vi ville. Det brukar innebära att vi åker ut i skogen. I början av veckan var väderprognoserna inför fredagen och helgen inte helt lovande men det blev faktiskt inte så illa.

På midsommaraftons förmiddag packade vi ryggsäckarna med stormkök, tortelloni och kabanosser. Bilen tog oss till Rövarekulan, mellan Löberöd och Rolsberga. Det är ett naturreservat i Brååns dalgång. Över Bråån finns en gammal stenvalvsbro. Historien säger att området var ett tillhåll för rövare, som överföll handelsmän på landsvägen. Det finns en vandringsled uppe på branterna längs dalgången.

Så här i slutet av juni är bokskogen helt utslagen och ganska mörk. Vårblommorna är sedan länge borta, liksom den ljuvliga, skira grönskan. Min favorit, Mercurialis perennis, finns det gott om.

Det finns fina skifferformationer att titta på i dalgången. Det är lerpartiklar, som har sedimenterat på havsbotten, när Skåne ännu låg under vatten. Detta skedde inte efter den senaste istiden utan för omkring 400 miljoner år sedan. Lerpartiklarna har sitt ursprung i eroderad gnejs och granit.

Innan vi gav oss iväg ifrån Skurup, skojade vi om att vi åtminstone inte skulle hamna i Simrishamn den här gången. Simrishamn har varit som en magnet under våra utflykter även om vi haft helt andra platser som mål. Men på midsommarafton undvek vi Simrishamn.

På midsommardagen var däremot staden vårt resmål. Vi åt scones på Café Kagan och gick sedan två promenader på olika håll. Som alltid, blir jag så fascinerad av alla de små söta, färgglada husen. Framåt eftermiddagen hamnade vi i Löderup strandbad, där vi åt en mycket god lunchbuffé (vilken västerbottenostpaj!) på en liten restaurang som heter Solglimt.

På midsommarhelgens sista dag bar det iväg till Snogeholm. Det ser ut som ett lovande utflyktsmål framöver, en plats där vi med lätthet kan spendera en hel dag i naturen. Det verkar vara ett ställe, där man ska sig ta fram medelst häst, av antalet skyltar om ridleder att döma. Jag föreslog att jag ska ge Jörgen en dag med ponnyridning på Österlen i 50-årspresent men se det föll inte i god jord. Svaret blev:

- Du kan få ett helt år utan Jörgen, om du inte är snäll.

Så konstigt! Eller inte... 😂

Midsommar 1995
På lördagskvällen kom jag att tänka på att det är 22 år sedan Jörgen och jag firade midsommar tillsammans. Det var 1995 i Enviken norr om Falun, där gemensamma vänner bodde. Vi bilade upp från Skåne med två andra gemensamma vänner samt, en för mig, ny bekantskap. Dan anslöt i Linköping. Det var en sådan där traditionell midsommar. Vi byggde oss en midsommarstång, som vi klädde med blomster, som sattes på plats med hjälp av buntband. Framåt kvällen åt vi typisk svensk midsommarmat vid långbord utomhus.




Året innan firades midsommar hos samma gemensamma vänner, dock inte i Enviken utan i Bjursås, som tydligen även kallas för Dalarnas Schweiz. Det året var Jörgen inte med, eftersom han var i USA för att titta på fotbolls-VM. Det året fanns ingen midsommarstång med i firandet. Däremot gick vi iväg till en dansbana på Dössberget sent på kvällen. Dan försökte lära mig dansa foxtrot men det var ett uppgift dömd att misslyckas, eftersom jag trodde att foxtrot går i tretakt, när den egentligen går i fyrtakt. Så småningom var det dags att åka hem igen för att se Sverige besegra Ryssland med 3-1. Senare den sommaren, när Jörgen hade kommit hem från USA, satt vi hemma hos Dan och såg någon av de sista matcherna Sverige spelade.

Jag har haft uppfattningen att vi firade flera midsomrar tillsammans under de där åren i början på 1990-talet men det var nog bara en gång, 1995.(Desto fler nyår tillsammans blev det.)

Midsommar 1990
Midsommarafton 1993 flyttade jag från Umeå till Uppsala. Vad som hände midsomrarna 1992 och 1991 har jag ingen aning om, och mina dagböcker ger inga ledtrådar. 1990 hade vårterminen i Garpenberg inte slutat än vid midsommar, så Dan och jag var kvar där. Det var en regnig midsommar och tillsammans med några kurskamrater åkte vi till Säter på midsommaraftons eftermiddag.

Midsommar 1990

****************************
Källor:
Geologi i Rövarekulan

1 kommentar: