söndag 17 september 2017

Blå himmel

Det var nästan så att jag inte kände igen den, den blå himlen, och inte heller solen, när de visade sig igår. Regn, regn och åter regn och gråmulen himmel är ord, som i övrigt väl sammanfattar de senaste veckornas väder.

Det har inte hindrat Jörgen och mig att vara ute i naturen. Helgen för två veckor sedan plockade vi svamp, bland annat stolt fjällskivling, som visade sig vara utsökt god. Jag är alltid lite tveksam till svamp på grund av dess konsistens även om jag vet att jag tycker att svamp är gott. Stolt fjällskivling är godare än god.

Den helgen uppsökte vi även en del platser, som vi läst om i en bok, som heter Gåtfulla skåne. Vi var bland annat i S:t Olof och besökte offerkällan och jungfrukälla, som båda ligger alldeles i närheten av kyrkan.

Igår körde vi ut på Österlen. Gunnarshög och Kiviks musteri var målen samt att inte hamna i Simrishamn. Det är inget fel på Simrishamn, tvärtom, men ett tag var det som om vi inte kunde ge oss ut i bilen utan att på något sätt komma till Simrishamn även om det var en omväg dit vi skulle. På Gunnarshög köpte jag honung. På Kiviks musteri blev det äppelmos, fläder- och hallonmarmelad, blåbärsmarmelad samt lite olika sorters blandsaft till barnen. Vi stannade också till på ett annat äppelställe, där jag köpte två kilogram Discovery-äpplen till Gustav.

Vi köpte även lite smått och gott till kvällens värdpar. Vi var bjudna på middag hos Jörgens goda vän, D, med familj. Det blev en trevlig kväll med gott sällskap, god mat och gott vin. Och lite gos med hund. Det var längesen sist.

I morse var jag trött. Jag sov ända till klockan nio och jag kan inte minnas, när det hände senast. Jag stannade i Skurup tills Jörgen hade varit uppe på taket för att förbereda inför morgondagens sotarbesök. På vägen hem öppnade himlen sig och regnet vräkte ner. Det blixtrade och dundrade så att det stod härliga till. Mellan Staffanstorp och Lund körde jag i 40 km/h. Det var massor av vatten på vägen.

Nu ägnar jag mig åt veckans tvätt och i morgon drar en ny arbetsvecka igång. Och så kommer barnen hem. Längtar...

1 kommentar: