onsdag 20 september 2017

Det är inte lätt...

... att vara Gustav och ha en lillebror, som gärna vill styra och ställa och känna det som om han är med och bestämmer över storebror.

Ikväll, strax innan läggdags, såg jag äntligen till att Gustav gjorde sin läsläxa. Han ska läsa 20 minuter om dagen och just nu läser han Trähästen av Eric Williams. Han hade inte mer än hunnit sätta sig för att läsa förrän Oskar, med hög röst, förkunnade:

- Jag tycker att Gustav borde läsa oftare.

Jag förklarade för honom att det inte är upp till honom att bestämma. Det är mitt ansvar att se till att Gustav gör sin läxa (och så småningom lär sig att själv ansvara för att den blir gjord, men det tog jag inte upp med Oskar ikväll).

Oskar gillade inte det svaret utan utbrast indignerat:

- Jooo! Tänk om jag vill vara sträng mot mina barn, när jag blir vuxen.

Hmmm, är det så att jag sätter käppar i hjulen för hans träningspass...?

Oskar har också hunnit med att fastställa att han tycker att Paris borde ligga i Frankrike. Det är sällan tråkigt tillsammans med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar