fredag 15 december 2017

Fredagsfeeling

Den här arbetsveckan har gått snabbt samtidigt som dess början känns mycket avlägsen, nästan ljusår bort. Det var skönt att avsluta den sista lektionen, packa ryggsäcken och sedan köra hemåt.

När jag hämtade barnen, blev Oskar utan förvarning jätteledsen. Det tog ett tag att få honom lugn igen och det visade sig att han var ledsen för att en av hans lärare ska sluta i nästa vecka. Jag föreslog att han skulle rita en teckning till henne, när vi kom hem, och det gjorde han. Det tog honom någonstans mellan 1,5 och 2 timmar att bli färdig med den.

Vi kom hem och jag gav mig nästan omedelbart in till stan för att hämta ett par skor hos skomakaren. Det är alltid lika trevligt att komma dit och prata en stund. Idag pratade vi om språk - franska, tyska och engelska.

Vid middagen började Oskar prata om att man kan vara bådhänt. Jag förstod att bådhänt betyder ambidexter och undrade om de hade prata om det i skolan.

- Nej, Gustav är det, sade Oskar.

Jag frågade om han menade Gustav, som går i hans klass.

- Nej, vår Gustav, svarade Oskar.

Gustav är högerhänt i alla avseenden jag kan tänka på förutom ett. Han håller kniv och gaffel "fel" - gaffeln i höger hand och kniven i vänster. Därmed är han ambidexter eller bådhänt, enligt Oskar.

Efter middagen satt jag ute i köket och stickade. Oskar satt bredvid mig och jobbade med sin teckning. Han ville lyssna på sin FNAF-lista men jag lyckades övertala honom att vi skulle lyssna på julmusik i stället. Det var en riktigt trevlig stund vi hade tillsammans. När Oskar hade ritat färdigt, tyckte han att det var nog med julmusik och vi satte på hans FNAF-lista i stället. Jag stickade vidare och han dansade till musiken.

Lagom till att På spåret började blev Oskar trött och gick och lade sig och somnade ganska omgående. Han är ofta noga med att påpeka att på fredagar får han vara uppe hur länge som helst men det slutar alltid på samma sätt, nämligen att han har somnat före halv nio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar