fredag 1 juni 2018

Jag måste gå hem nu

Jag kom och hämtade barnen på fritids just när Oskar åt mellanrum. Han satt vid ett långbord med sina kamrater i matsalen och såg när jag kom in genom dörren.

En av fritidslärarna höll på att berätta för barnen hur planerna för resten av eftermiddagen såg ut. Fotboll i gymnastiksalen, vattenlek ute. Oskar reste sig från sin plats och gick fram till henne, väntade tills hon hade pratat färdigt och sedan sade han till henne:

- Jag måste gå hem nu. Det lät ungefär som om han bad om lov att få gå.

- Ja, men det är klart att du får gå hem, sade hon till honom.

- Men jag har inte ätit upp min smörgås, sade Oskar.

De kom snabbt överens om att idag var det i sin ordning att Oskar tog med sig mat från matsalen och han skuttade iväg och hämtade sin smörgås och satte upp sin stol. Precis när han var på väg ut genom matsalsdörren vände han sig om och sade högt och tydligt:

- Hej då, alla, och ha en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar