måndag 20 juli 2015

DIY


Mitt första DIY-projekt är avlsutat. Det tog mycket längre tid än jag kunnat ana i förväg. Det är inte så överraskande, när jag tänker efter. När erfarenheten inte finns, då är det svårt att beräkna tidsåtgången.

Det hela började för tio dagar sedan, när jag var på IKEA med mamma och J. Jag minns inte vad mitt ärende var den gången men det var inte att leta efter ett nytt köksbord. Men nytt köksbord var precis vad jag hittade. När jag kom hem, letade jag upp köksbordet på IKEAs hemsida och såg att det såldes till rabatterat pris. Eftersom jag tänkte beställa hemleverans passade jag på att beställa IVAR-bokhyllor/skåp på samma gång.

Den här IVAR-historien har jag tänkt på ett tag. Den är inte vacker men den går att förbättra med lite färg. Det var min idé från början, att måla den vit och skåpdörrarna röda. Det här med att måla är okänt territorium för mig. Jag fick för mig att det är lättare att lasera, så jag köpte vit lasyr i stället för färg.

I tisdags i förra veckan kom min leverans med platta paket. På natten låg jag väldigt illa i sängen och vaknade med en mycket ömmande nacke och höger axel. Perfekt timing - eller inte! Köksbordet skruvade jag ihop mer eller mindre själv och J kom hit och hjälpte mig ställa det på rätt köl. J hjälpte mig också att skruva ihop stommen till IVAR och skåpen. Sedan vidtog stora ambivalensen rörande laseringen.

Det som fick mig att till slut bestämma mig för att lasera var ett foto på Facebook. En av mina kusiner har en dotter som heter Lotta. Lotta lade ut ett foto på ett fönster och så här löd hennes kommentar till fotot:
Då tar nattskiftet vid, renovera fönster. Jag har lyckats spräcka en ruta när jag skulle kitta om fönstret. Men det får en nog räkna med när man ger sig på något man aldrig gjort förut. Det blir till att besöka glasmästeriet i morgon och köpa en ny ruta. Tänker dock ge mig på att montera den själv. Säger som Pippi, "-det har jag aldrig gjort förut så det ska nog gå bra"
I jämförelse kändes mitt laseringsprojekt betydligt enklare och jag satte igång. Nu i efterhand är jag så glad att jag tog itu med det. IVAR är mycket finare med vitlaserad yta. Jag började i onsdags och laserade de sista delarna i lördags morse. Torktiden var flaskhalsen. Igår morse satte jag skåpdörrarna på plats och nu ska saker och ting flytta in i den nya möbeln. Det får ta sin tid. Mikron har fått ta plats i hyllan och det är alldeles underbart att ha frigjort yta på de små arbetsytor som finns i mitt kök.

Kvar att göra är att köpa stolar till köksbordet. Lampan över köksbordet måste flyttas. IVAR-skåpdörrarna måste justeras och det kan jag behöva lite hjälp med av J.

Så här såg köket ut före den här förändringen och jag är mycket nöjd med hur det blev och med resultatet av mitt första DIY-projekt:


1 kommentar:

  1. Pippis inställning är efterföljansvärd. Kanske var det så jag tänkte när jag accepterade att bli ordförande i brf första gången.

    SvaraRadera