tisdag 8 november 2011

Han sålde sin frihet

När jag var 11-12 år gick det en mycket bra följetong i radion. Jag kan ha varit äldre men troligtvis inte yngre. Jag tror att det var en sommarlovsföljetong. Bra var den i alla fall. Den handlade om den föräldralöse pojken Krabat, som kommer som lärling hos en mjölnare. Mäster har flera lärlingspojkar och varje nyår omkommer en av dem. Det är stormaktskrig och svartkonst.

Det var en spännande berättelse och något år senare började jag leta efter boken, som följetongen baserats på. Jag hade ingen information om vare sig titel eller författare, så mitt sökande var inte helt enkelt. Jag hade fått för mig att boken skulle heta Kvarndammens hemlighet men det visade sig inte vara rätt. Ibland tänkte jag att jag skulle ta kontakt med Sveriges Radio för att få hjälp men det blev aldrig av.

Många år senare, närmare bestämt i december 1990, var jag i Stockholm med en kurskamrat. Böcker var (och är) ett stort intresse för oss båda två, så vi tittade in i ett flertal bokhandlar. Och plötsligt, när jag planlöst gick och tittade på hyllorna, fick jag syn på en bok. Det var något med omslagsbilden, korpen och mannen och pojken, som fick mig att stanna upp. Jag läste baksidestexten och insåg att jag äntligen hade hittat det jag letade efter. Naturligtvis köpte jag boken, så att den fick följa med mig hem. Den står fortfarande i min bokhylla och läses med jämna mellanrum.

Han sålde sin frihet är bokens titel och den är skriven av Otfried Preussler.

4 kommentarer:

  1. Lennart Ljungqvist19 mars 2012 kl. 22:18

    Jag vann denna bok runt 1982/83 i en frågetävling som det lokala biblioteket hade. Jag var också runt 11 år, jag minns att jag fängslades av historien och boken lästes flitigt under några år, men föll i glömska när jag blev äldre. Boken försvann dessutom under turerna i livet. Jag är idag över 40 och min son börjar komma upp i "läsålder", och lustigt nog började jag tänka på denna bok som så länge varit glömd. Jag kom dessvärre inte ihåg författaren eller titeln (jag var inne på "Mjölnarens pojke" el. liknande), så jag googlade efter informationen, och vips...här var den. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en fängslande historia. Och jag tycker att den håller även nu när jag är vuxen. Jag har läst den ett par gånger på senare år och jag ser fram emot att få läsa den för mina barn. Förhoppningsvis kommer de att gilla den och vilja läsa den själva.

      Radera
  2. Du skulle inte kunna tänka dig att sälja boken möjligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr :-(

      Jag blev så glad när jag hittade den för alla de där åren sedan. Och jag ser fram emot att läsa den för mina barn.

      Radera