måndag 18 februari 2019

Så har lärkan kommit

Jag försöker påminna mig om det har blivit någon skogstur sedan nyårsafton. Eftersom jag inte kan komma ihåg någon sådan. så har det nog inte det. I lördags var det däremot dags. Jörgen sade redan tidigt i veckan, ja kanske till och med redan i förra veckan, att vi skulle ut i skogen. Abstinensen började sätta in.

När lördagen kom, var Jörgens rörlighet inte på topp. Ett möte med ett tungt kylskåp på fredagen, hade gett honom en rejält ömmande rygg. Jag tror inte att vi helt hade bestämt vart vi skulle, när vi satte oss i bilen, men vi hamnade i alla fall i Snogeholm. Vädret kunde knappast vara bättre. Blå himmel och strålande solsken. Vinterjackan fick stanna hemma.

Vårtecken blev det några stycken. En myrstack med febril aktivitet. Blommande hassel. På vägen hem, i närheten av Rydsgård, flög en sånglärka upp från gräsmarken längs med vägen. Glador, korp och en hackspett både såg och hörde vi också.

Ut-i-skogen 2019 är därmed invigt och jag ser fram emot många fina stunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar