tisdag 11 augusti 2020

En andra semestervecka

Vår andra semestervecka tillsammans gick alldeles för fort men så är det väl nästan alltid. Idag är det sista dagen på sommarlovet. I morgon är det dags att börja jobba igen. Jag sitter här och funderar över vart sommarlovet tog vägen. Det både svischade förbi och känns oändligt, hur konstigt det än kan låta.

På måndagen i Jörgens andra semestervecka tog vi en tur med bilen i västra Skåne. Jörgen hade hittat fem platser i boken Gåtfulla Skåne som han tyckte att vi skulle besöka. Vi packade med oss gulaschsoppa att värma till lunch och for sedan mot Ljungbyhed. Under dagen besökte vi skogsråets grotta i Snuvehallar, Tevattenkällan (där vi inte såg några trollsländor), sliptrännorna i Gantofta, Raus kyrka och kyrkogård samt Örenäsgånggriften alldeles norr om Ålabodarna.

Det skånska landskapet är bedårande vackert under försommaren, när rapsen blommar. Det är nästan lika vackert i skördetid. Färgerna i landskapet är ljuvliga, varmt  gyllenbruna. Vi hade vackert väder med oss hela dagen även om det var lite kallt precis i början. När vi gick från bilen till Tevattenkällan fick vi en bonusupplevelse i form av ett gammalt gravfält.

På tisdagen åkte vi in till Malmö för att hämta varor, som jag hade beställt på Friluftsvaror. Vi passade också på att hälsa på hemma hos pappa och ta med honom ut på lunch. Det blev falafel på Triangeln.

På onsdagen slet Jörgen i sin trädgård och på kvällen var det fotboll. MFF spelade mot någon, var det möjligtvis IFK Göteborg? Jörgen såg matchen med kompisar i Malmö och kom sedan hem till mig i Lund.

Torsdagen tillbringade vi med E i Lund för att visa henne runt inför gymnasiestarten. Första stoppet var, så klart, skolan där hon ska gå och därifrån tog vi oss till Botaniska trädgården. Vi letade även upp Anonymouse andra installation i Lund, en skivaffär, och gick även till en thaibutik, vilket uppskattades av E.


På fredagen åkte vi in till stan för att köpa en födelsedagspresent. Jag hämtade beställda böcker på biblioteket och till min stora förvåning lärde jag mig att det inte kostar något att beställa böcker. Gissa om jag kommer att göra det fler gånger. På kvällen var vi på 65-årskalas i Landskrona. Jag fick möjlighet att prata stickning med en av de andra gästerna och känner mig nu redo att ta itu med mitt nästa stickprojekt - en kofta som ska steekas, vilket innebär att den stickas på rundstickor och sedan klipps det upp framtill, i ärmhålen och för halsringning. Att klippa i ett stickprojekt skrämmer livet ur mig men efter fredagens samtal känns det bättre igen.

På lördagen var det VARMT! Vi åkte ut i skogen med Dan, som är hemma på besök. Vi åkte till samma plats, där vi var med Irene, och satt i skogbacken och pratade i några timmar, åt lunch och flyttade på oss för att hålla oss i skuggan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar