söndag 18 augusti 2019

En nära-döden-upplevelse...

... som absolut inte borde kvalificera som en sådan. Jag beställde ju bara flygbiljetter! Hur svårt kan det vara? Uppenbarligen går det att komplicera in absurdum.

Det första steget var att hitta avgångar som passade mina önskemål. Det fanns hundratals, kanske till och med tusentals, att välja mellan. Efter att ha snävat in villkoren för resandet, försvann åtminstone de alternativ som innebar att det skulle ta 12-16 timmar att ta sig från Sturup till Umeå. Jag hittade ett alternativ för en tur- och returresa, som passade mig bra och valde att boka den.

Steg två i processen var att fylla i mina personuppgifter och ändlösa rader av alternativ för resan. Vart och ett av de sistnämnda kostade från knappt 100 kr till uppemot 600 kr styck. Min hjärna har nu förträngt de flesta av dem men några kommer jag ihåg, som incheckat bagage, reseförsäkring, avbokningsmöjlighet, ombokningsmöjlighet... Varje alternativ skulle jag ta ställning till var för sig. Varje gång jag klickade i "nej tack" kom det upp en fråga om jag var säker på mitt svar samt en lista på alla hemskheter som kanske skulle drabba mig om jag höll fast vid "nej tack".

Jag tog mig igenom det hela och klickade mig vidare i processen ... bara för att få veta att nu fanns just den resan inte kvar. Jag kunde erbjudas en annan resa, något förändrad, till ett högre pris.

Tillbaka på steg ett, alltså... Jag letade reda på ett nytt alternativ, inte lika bra som det jag initialt hade valt. Det blir en något tidigare hemresa och en längre väntetid på Arlanda på hemresan men ändå bra. Jag tog mig igenom labyrinten av alternativ ganska bra. Lyckades förvisso av misstag beställa ett avbokningsskydd i händelse av sjukdom. I ett av de sista stegen uppmanades jag att ta ställning till tre olika alternativ, som vart och ett innehöll en rad av tjänster. Om jag valde att tacka nej till dessa tillkom en administrationsavgift. Valde jag alternativ 2, som var det mest populära och som gav mig en rad fördelar, måste jag också betala en avgift men den var lägre administrationsavgiften i "nej tack"-alternativet.

Nåväl, den här gången fick jag i alla fall den resa jag valt och kom till betalningen. Där kunde jag välja mellan kortbetalning eller betalning via internetbanken. Jag valde det sistnämnda. När jag skulle fylla i namn, adress med mera, lyckades jag på något sätt radera rutorna för gatuadress och postnummer. Därmed försvann möjligheten att betala via internetbanken, så det fick bli en kortbetalning i stället.

Summa summarum, jag har bokat min resa. Graden av utmattning var enorm. Jag drack en halv flaska rött vin igår kväll. Jag kan inte minnas, när jag senast drack så mycket vin. Jag kände inte av alkoholen under kvällen och inte heller idag på morgonen. Bokningen av flygbiljetter, däremot, den mer eller mindre däckade mig. Helt slut i både kropp och knopp. Det var tur att Jörgen satt bredvid mig genom hela processen annars hade jag nog gett upp eller så hade jag förlorat förståndet. Han rekommenderade mig efteråt att inta horisontellt läge i soffan resten av dagen och bingea Netflix.

2 kommentarer:

  1. Du har en omtänksam Jörgen.

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jag förstår dig, somligt är mer komplicerat än vad det borde vara.

    SvaraRadera