lördag 16 januari 2021

Distansundervisning

Första veckan med distansundervisning är avklarad. Mitt intryck är till övervägande delen positivt. Det mesta har fungerat bra. När min dators mikrofon slutade att fungera mitt under en lektion i tisdags morse, blev det lite panik. Det löste sig dock genom att jag startade om datorn.

Eleverna har varit fantastiska. De har, så långt som jag kan bedöma, arbetat på med de uppgifter de har fått. De har ställt frågor, när de har kört fast. De har svarat på frågor, när vi har gått igenom uppgifterna i slutet av lektionerna. Det är utan tvekan så att jag saknar dem. Det är en surrealistisk känsla att sitta och prata för sig själv och inte kunna se hur det tas emot av eleverna. Förstår de vad jag pratar om, vad det är jag förväntar mig att de ska göra? Ja, jag vet ju inte ens med säkerhet att eleverna är uppkopplade under genomgångarna.

Lite bus har jag råkat ut för. I onsdags dök det upp en John Smith, som spelade musik, i videomötet. Han försvann ganska snabbt. Min mentorskollega, Jenny, tipsade mig om att skapa en ny videomöteslänk inför varje lektion och se till att vara först in i mötet. Då har jag kontroll över mötet och deltagarna. Jag kan stänga av mikrofoner, jag kan "slänga ut" deltagare som inte sköter sig och jag kan avvisa personer som begör tillträde (personer som inte hör till organisationen måste begära inträde i mötet).

Det är inte bara eleverna jag saknar utan även, givetvis, mina kollegor. En del av dem ser jag på arbetslags- och ämneslagsmötena via videolänk. Andra, som Emil och Jenny, pratar jag med i telefon, eftersom vi har lektioner tillsammans.

En annan sak, som har blivit uppenbar den här veckan, är att jag går en massa på jobbet. När jag sitter hemma, så får jag knappt ihop några steg alls under dagen och det blir nästan lite stressigt att få ihop de 10 000 steg jag vill ha (minst) varje dag.

Det är bra att få erfarenheten att undervisa på distans, Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med bedömning. Speciellt i matematik känner jag att jag har svårt att få grepp om vad eleverna lär sig (och inte lär sig) även om jag använder exit tickets. Just ur bedömningssynpunkt hoppas jag att det här med distansundervisning inte blir långvarigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar