måndag 3 maj 2021

Visdom är bra att ha...

... men visdomständer är inte så bra, när de måste tas bort. För en vecka sedan togs båda visdomständerna i min överkäke bort. De hade inte gett mig några bekuymmer alls men min tandläkare sade sig ha hittat var ovanför tändernas rötter, så bort måste de.

Eftersom tänderna inte hade brutit igenom utan fortfarande låg under ett täcke av tandkött, måste de opereras bort. Konstigt nog var jag inte det minsta nervös. Det var sagt att en tand skulle tas bort och den andra skulle avlägsnas sex-åtta veckor senare. Nu blev det inte så utan båda plockades bort på samma gång.

Det var ett ganska snabbt övergående ingrepp, som var över på mindre än en timme. Bedövningen fungerade som den skulle, så det gjorde inte ont. Jag gick därifrån med en  goodie-bag med tandkräm och antibakteriell lösning att skölja munnen med. Jag fick också flera förhållningsorder:

  • Ta Ipren var sjätte timme dygnet runt (även om natten) i tre dygn
  • Ta Alvedon däremellan
  • Använd den föreskrivna tandkrämen ...
  • ... för då kan du skölja med den antibakteriella lösningen direkt efter tandborstning
  • Ät flytande eller mat i purékonsistens
  • Peta inte på stygnen med tungan
  • Använd inte sugrör
Det var säkert mer men jag kommer inte ihåg. Jag kommer inte heller ihåg hur länge jag ska äta flytande/puré eller hur länge jag ska använda den antibakteriella lösnignen. I fredags såg jag i informationsbroschyren, som också fanns i min goodie-bag, att jag skulle undvika svårtuggad mat de fem första dygnen, så i lördags åt jag leverpastejsmörgås till frukost.


Om själva operationen var ganska lätt överstökad så var resten av veckan desto mer obekväm. Jag kunde inte le, inte skratta. Mina kinder svullnade upp och sedan kom blåmärkena. De har bleknat nu, så jag är bara svagt grön till vänster om munnen. 


Idag har det gått en vecka. Jag känner mig inte återställd men det går åt rätt håll. Det är fortfarande lite läskigt att tugga. Att borsta tänderna är ännu läskigare. När vågar jag gå på med tandborsten bakom de innersta tänderna i överkäken? När är såren helt läkta? När har stygnen ramlat bort?


En sak är säker. Jag är så evinnerligt tacksam att båda tänderna togs bort på en gång. Jag hade inte velat gå igenom en läkningsprocess och sedan ha en repris att "se fram emot" i början av sommarlovet. Då ska jag ju lämna blod igen och det var ett äventyr senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar