söndag 16 maj 2021

Vaccin

När hörde jag talas om coronaviruset första gången? Det var någon gång i mitten av januari 2020.

I onsdags fick jag min första vaccinspruta: Pfizer BioNTech. Det visade sig att jag ingår i riskgrupp på grund av högt blodtryck och därmed erbjöds jag vaccin i Fas 3. Vårdcentralen ringde upp mig för tio dagar sedan och sedan var bollen i rullning.

Vaccinationen ägde rum i församlingshemmet i Tomelilla. Det var mycket välorganiserat. Jag gav min hälsodeklaration till en sjuksköterska, som kollade att jag hade en bokad tid samt tog fram vaccinationskortet. Hon gav även min hälsodeklaration till en läkare, som godkände att jag kunde vaccineras. Jag visades till en stol, där jag satt medan sprutan gavs. Sedan förflyttade jag mig längst ner i det avlånga rummet och satt där de stipulerade 15 minuterna.

Biverkningarna har varit gå. Ömhet i armen dagen efter.

Den 23 juni är det dags för spruta nummer 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar