måndag 28 september 2015

Nya sedlar och mynt

På torsdag börjar Riksbanken ge ut nya 20-, 50- och 1000-kronorssedlar. Det kommer även en ny sedelvalör, 200-kronorssedeln.

Jag känner mig som ett barn på julafton och tycker att det här är så spännande. Jag tror att min favorit kommer att bli 200-kronorssedeln med Ingmar Bergman på sedelns framsida och Gotland/Fårö på baksidan.

Om ett år byts 100- och 500-kronorssedlarna ut. Då kommer det även nya 1-, 2- och 5-kronorsmynt. 10-kronorsmyntet förblir oförändrat.

Nu gäller det att titta ordentligt i gömmorna här hemma och se till att inga sedlar och mynt ligger bortglömda med risk för att bli värdelösa. Det är väl främst barnens sparbössor som måste ses över.

När var det vi bytte sedlar senast? Det måste ha varit på 1980-talet. Jag kommer ihåg hur den gamla 10-kronorssedeln såg ut och det fanns även en 5-kronorssedel. Numera är de utbytta mot mynt. Borta är även 5-, 10-, 25- och 50-öringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar