fredag 13 januari 2017

Ska han bli vegetarian?

När jag hämtade Oskar på fritids igår, berättade han för mig att han har slutat att äta kött. Han hade ätit samma mat som kompisen L på lunchen, det vill säga skolans vegetariska alternativ. Han ville absolut inte äta kött till middag hemma.

Jag frågade vad han ska äta i stället för kött. Pasta och morötter, var Oskars förslag. Jag berättade för honom att det inte räcker för en balanserad kost. Han måste äta ärtor, bönor och linser också för att få i sig proteiner. Oskar funderade en stund och kom fram till att han tycker om ärtor.

Gårdagens diskussion slutade med att han åt fiskpinnar till middag.

När jag hämtade honom idag, talade Oskar om för mig att han hade ätit samma mat som L idag också. Jag har ännu inte, efter flertalet frågor till honom, lyckats klura ut om han verkligen åt det vegetariska alternativet (tomat- och grönsakssås med sojafärs) eller bara pasta och morötter. Han har talat med sin lärare om att han inte äter kött och P sade till honom att han måste säga till oss föräldrar att skriva ett brev till skolsköterskan, om det är så att han vill fortsätta äta vegetariskt i skolan.

Jag bävade lite för hur det skulle gå med dagens middag, som jag planerat skulle vara hamburgare och laxburgare.

- Jaaaaa, hamburgare! jublade Oskar, när middagen stod på bordet.

Han åt en laxburgare med bröd, ketchup och rostad lök. Kötthamburgare ville han inte ha. Jag undrade om han verkligen ville ha laxburgare, när han inte äter kött.

- Vad är lax? frågade han.

- Det är fisk.

- Fisk är kött, konstaterade Oskar, men jag kan inte undvika det.

Det hade han ju rätt i. Det fanns inget annat alternativ att äta. Han säger att han får ont i magen av kött. Framtiden får utvisa vad det blir av det här. För min del får han gärna vara vegetarian i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar