söndag 13 januari 2019

Kläder i svartvit film

På Malmö Museum finns en utställning, som heter Bergman på modet - kvinnoroller och kostymer. Många av Ingmar Bergmans filmer/TV-serier utspelar sig i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet och modet från den tiden tilltalar mig mycket.

Det var emellertid inte det som var mest intressant i utställningen. Det var i stället insikten att kläderna i svartvit film faktiskt är i färg!

Det är lite lustigt med sådana insikter, som egentligen borde vara självklara. Jag minns när jag insåg att en ko måste ha fått en kalv för att kunna ge mjölk.

Jag fotograferade två klänningar, som var med i Sommarnattens leende. Nu funderar jag över hur man tänkte, när man bestämde vilken färg kläderna skulle ha, när man gjorde svartvit film. En färg kan ju förmedla en känsla men det spelar ju ingen roll, när färgerna inte syns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar