söndag 5 januari 2020

Oskars firande

Oskar har nu blivit firad på 10-årsdagen hemma hos mig med några dagars försening. Han var hemma hos sin pappa på födelsedagen och då åkte de till ett ävenyrsbad. Det är ju tur att deras pappa gör sådant med dem. Själv har jag nog inte varit i en simhall sedan våren 2008, då jag var på babysim med Gustav.

Förberedelserna började redan igår kväll genom att jag bakade en kladdkaka. I morse bakade jag en "nötkaka", som är Oskars (och morfars) favorit. Den heter egentligen Britatårta och receptet fanns i Allt om mat någon gång på 1970-talet. Innan vi skulle äta kakor, tänkte jag servera Shepherds Pie. Jag läste ett recept för ungefär en vecka sedan och det lät hur gott som helst.

Det var det också. Smakmässigt var rätten fulländad. I övrigt lämnade den en del att önska. Potatismoset blev mer sopplikt men, som sagt, mycket gott. I moset fanns, förutom potatis, cheddarost, grädde, purjolök, smör och äggula. Det som gick fel var att potatisen koktes alldeles för tunt skivad och det var mycket svårt, omöjligt, att hälla bort vattnet. Det innebar att moset innehöll för mycket vätska. Det rättar jag till nästa gång Shepherds Pie ska lagas. Det kommer att ske i en inte alltför avlägsen framtid.

Jörgen och hans E var förutom morfar, mormor och J (PD) gäster på kalaset. Genom att vrida matbordet i vardagsrummet 90 grader, gick det att sitta åtta stycken runt det.

Oskar fick många fina presenter: spelet Tjuv och polis, två T-shirts, två Kapten Kalsong-böcker, en bok med naturvetenskapliga experiment, en bok om programmering i Python, ett hopprep, en stegräknare, ett flygplan från Cobi och en Pennywise-mugg. Han ska även få ett par solglasögon av morfar. De ska stämma träff och köpa dem tillsammans, så att de säkert passar Oskar. Jo, just det, jag köpte även ett spel på datorn till honom.

När alla gästerna gått hem, började barnen och jag spela Tjuv och polis. Det var premiär för både mig och Oskar. Osakr har spelat förut, på fritids, och där har han och hans kompisar hittat på några egna regler. De reglerna fick Gustav bortse från idag. Gustav började som polis och Oskar och jag var tjuvar. Efter en stund bytte de emellertid plats/roll med varandra.

Jag har ett par funderingar angående spelet. När kan polisen häkta en tjuv? Kan tjuven häktas även om hen har lagt sina pengar i ett tjuvnäste? Kan tjuven häktas, när hen har hämtat sina pengar ur tjuvnästet och är på väg till resebyrån? Jag kan inte hitta någon information om det i reglerna men det kan ju vara så att jag drabbats av Y-kromosom och då hittar man ju ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar