söndag 19 januari 2020

Flyttar möbler igen

På min att-göra-lista står det att jag ska göra vid barnens rum. Främst är det våningssängen som ska bort och ersättas med var sin enkelsäng till barnen. För att detta ska vara möjligt måste möbler flyttas runt.

Jag har inte helt bestämt hur de nya sängarna ska stå. Det finns två alternativ att välja mellan. Jag trodde att jag hade bestämt mig, så för någon vecka sedan hjälpte Jörgen mig att vrida våningssängen 90 grader för att en bokhylla skulle flyttas. Eventuellt får bokhyllan flyttas igen, när sängarna ska på plats.

Barnens skrivbord med den stationära datorn behöver definitvt flyttas för att göra plats. Först hade jag tänkt att den skulle vara kvar i rummet men jag har tänkt vidare och bestämt att den ska ut från deras rum.

Det blir mer plats i rummet och rummet blir av med ett störningsmoment. Oskar går fortfarande ofta och lägger sig före Gustav, som då brukar sitta och spela spel på datorn eller titta på Youtube. Det skulle kunna störa Oskar, när han ska somna.

Jag har länge varit av den åsikten att en dator, som barnen använder, inte ska stå avskilt i hemmet. Med insyn tänker jag att risken för att de ska hamna i situationer, som de inte har kontroll över, minskar. Det räcker fullgott att de har sina mobiler, som de kan använda mer undanskymt.

Den nya platsen för barnens dator är ute i hallen. Det blev förvånansvärt bra att flytta skrivbordet dit. Det står inte alls i vägen för ingången till köket, som jag befarade att det skulle göra. En stor fördel med att ha datorn där är dessutom att den kan kopplas med kabel till routern. Resultatet är att barnen får tillgång till ett internet som är nästan tio gånger snabbare än det de hade på datorns gamla plats.

Tanken är att jag framöver ska köpa en stringhylla och sätta upp över skrivbordet. Jörgen visade mig att det finns stringhyllor som kan kombineras med en skrivbordsskiva. Det vill jag ha där i hallen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar