söndag 2 februari 2020

Tydlig otydlighet

... eller otydlig tydlighet. Otydligt är det i alla fall.

Jag gjorde en beställning från IKEA igår. Barnen ska få nya sängar och jag vill ha dem levererade på sportlovet. Jag har inget konto på IKEA men det går att göra beställningar ändå. Jag valde att betala via faktura från Klarna. Det var i alla fall in avsikt. Därför blev jag inte så lite konfunderad, när jag via epost fick ett kvitto från IKEA.

På kvittot stod det Vi har mottagit din betalning, tack! Nedanför stod det betalningsinformation och där angavs ett VISA-kortsnummer (endast de fyra sista siffrorna).

Jag tyckte att det var konstigt att mina kortuppgifter skulle finnas sparade, när jag inte ens har gjort något konto på IKEA. Dessutom brukar jag inte spara kortuppgifter på internet utan fyller alltid i dem, när de behövs. Jag hämtade min plånbok för att se vad det står på mitt VISA-kort.

Det visade sig att det inte är mitt VISA-kort det hänvisas till på kvittot. Idag ringde jag till IKEAs kundservice. Det var inte helt lätt att komma rätt. Jag ombads att beskriva vad mitt ärende gällde för att kopplas rätt. Jag är nog urusel på att göra en sådan beskrivning, eftersom de alternativ som telefonsvararen presenterade för mig inte alls passade. Ganska snart började jag ge nonsenssvar på frågorna och då kopplades jag snabbt vidare till en riktig människa att prata  med.

En mycket glad tjej förklarade med kvittrande röst att de där kortuppgifterna på kvittot behövde jag inte alls bry mig om. De visar att det är Klarna, som har hand om betalningen.

Varför skriver IKEA inte på kvittot att jag har valt att betala via Klarna? Varför gör IKEA inte tydligare vad meddelandet under Betalningsinformation faktiskt betyder? Jag ställde inte dessa frågor till den glada människan i kundservice. Jag tänker i stället att IKEA kan fortsätta få samtal om detta och därmed fortsätta att lägga tid på att förklara för andra som inte förstår.

Fast det kanske bara är jag som inte fattar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar