torsdag 14 maj 2015

Utflykt till Måryd


Det är Kristi Himmelfärdsdag och därmed en ledig dag. Den började inte på bästa sätt. Jag hade glömt att stänga av klockradion, när jag gick och lade mig igår, så klockan 5:15 gick radion igång. Det var lite onödigt tidigt, tycker till och med jag. Dessutom vaknade jag med världens huvudvärk. Den gick som tur var över innan det var dags för en utflykt till Måryd.

Måryd är ett naturområde mellan Södra Sandby och Dalby. Det är gammal fäladsmark, lövlundar och dammar. Det är med andra ord en plats med stor variation och de olika delarna är vackra, var och en på sitt sätt.

När jag och min bror var små, hände det att våra föräldrar tog med oss hit för att ha picknick på sommarkvällarna.

Jag hade tre syften med turen till Måryd. Jag ville att mina föräldrar skulle få uppleva Måryd igen ... och J för första gången. Jag ville njuta av något av allt det ljuvligt underbara Måryd har att erbjuda. Jag ville även se hur nära det är mellan Måryd och Skrylle.

Om man går en knapp kilometer söderut från parkeringen i Måryd, kommer man till vad jag tror är ett gammalt stenbrott. När man är i Skrylle, kan man också gå till ett gammalt stenbrott och jag har fått höra att det är samma stenbrott. Nu har jag sett med egna ögon att så är fallet.

I sommar vill jag ta med mig barnen på bussen till Måryd och sedan gå till Skrylle, kanske äta lunch där och sedan ta bussen hem från Skrylle. En vacker sommardag blir det en alldeles utmärkt utflykt. Barnen kan springa och klättra i vacker natur och vi kan titta på blommor, träd, fåglar och småkryp.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar