söndag 10 maj 2015

Vem är Gud?

Det visade sig vara svårare än väntat att förklara det. Oskar ville veta vid middagsbordet idag. Jag frågade Gustav, om han kunde förklara, och var lite förvånad när han skakade på huvudet. Då gjorde jag själv ett försök och förvirrade mig in i de tre stora världsreligionerna och barnen blev inte så mycket klokare.

Så fick jag en idé. Jag tog fram Barnens bibel av Anne de Vries ur bokhyllan. Den har vi läst ur förut men det har inte gjort något större avtryck hos barnen. Jag läste de tre första kapitlen, som handlade om hur Gud skapade världen på sju dagar, om Adam och Eva i Edens lustgård samt hur ormen lurade dem att äta av den förbjudna frukten. Jag tror att det var ett bättre sätt att förklara vem Gud är än mitt eget försök.

Därefter pratade vi om Big Bang och evolutionen för att ge den vetenskapliga förklaringen till tillvarons och alltings tillblivelse. Att det var Carl von Linné som gav namn till alla djuren (och växterna) klarade vi av redan igår, när vi passerade statyn av honom utanför Stadsbiblioteket.

1 kommentar: