torsdag 9 mars 2017

Feminist

Internationella kvinnodagen och mitt förra blogginlägg har fått mig att fundera över det här med feminism. Vem kan/får kalla sig för feminist?

Ibland får jag intrycket att om jag inte kallar mig för feminist, så betyder det att jag inte är för ett jämställt samhälle. Men visst kan jag vara för det utan att sätta en stämpel på mig själv, utan att sätta mig själv i ett fack.

I SAOB står att läsa att feminism bland annat är en åskådning som hävdar och en rörelse som arbetar för kvinnans fulla likställighet med mannen.

Wikipedia skriver att feminismen handlar om en samling rörelser och ideologier, som tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män. Tidigare ord för feminism var kvinnorörelsen eller kvinnorättsrörelsen. Ordet feminist har använts nedsättande om kvinnor som inte anpassade sitt beteende till rådande könsnormer. Det finns olika inriktningar inom feminismen. Gemensamt för många är att de anser att kvinnor generellt sett är underordnade män och att detta måste förändras.

Unga feministers hemsida kan jag läsa att det är en skillnad mellan att kalla sig feminist och att handla feministiskt. Och så är det ju! Utan feministiskt agerande sker ingen förändring. Världen kommer inte att bli mer jämställd. Unga feminister skriver att feminismen handlar om mer än lika lön för lika arbete, t ex att se strukturerna bakom. Det handlar om se sexism och rasism i samhället och vilja göra något åt det.

Jag läser vidare i olika bloggar och kommer fram till att meningarna är delade. Någon anser att för att få kalla sig feminist ska man också vara beredd att vara feminist i aktiv handling. En annan menar att genom att kalla sig feminist erkänner man ett historiskt arv (kvinnor som genom tiderna kämpat för de rättigheter vi har idag) som vi nu har att förvalta.

Jag tycker att etiketten feminist är besvärlig. Det beror främst på att de feministiska debattörer jag stöter på i mina flöden alldeles för ofta uttrycker ett manshat som jag inte kan relatera till. Och i min korta rundtur på nätet nu ikväll ser jag att jag inte är ensam att fundera kring just detta fenomen.


Källor:
SAOB - Feminism
Wikipedia - Feminism
Unga feminister - Vem kan kalla sig feminist?
Lady Dahmer - Är det viktigt att kalla sig feminist?
Feministbiblioteket - Att kalla sig eller att inte kalla sig för feminist?
ChipsWallin - De som inte borde få kalla sig feminist

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Wonderful blog! Do you have any helpful hints
    for aspiring writers? I'm hoping to start my own site soon but I'm a little lost on everything.
    Would you advise starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many
    options out there that I'm completely confused ..

    Any suggestions? Appreciate it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you!
      I would like to know who you are (you're still anonymous to me) and how you came across my blog.
      I'm no pro on blog platforms. I decided to go with Blogger, when I started my blog a few years ago, and I'm satisfied with how it's working.

      Radera