söndag 5 mars 2017

Tidig vår på Österlen

Vintern är inte en årstid, som enligt mig, inbjuder till att åka på utflykt. När våren så smått börjar göra sitt återtåg, blir det så mycket roligare att ge sig ut. Det är fortfarande en bit kvar, innan våren visar sig från sin riktig vackra sida, men en tofsvipa, lärkor som drillar i skyn samt en stor flock svanar på en åker är inte fy skam.

Lördagen tog oss ut på Österlen. Målen var Gunnarshög och Stenshuvud och det blev en heldagsutflykt. Vädret bjöd mestadels på mulen himmel och temperaturen var mer än några grader över noll men det var ändå underbart att komma iväg. Att gå ur bilen vid Gunnarshög och höra sånglärkan för första gången i år, den känslan är svår att sätta ord på.

Klockan hade hunnit bli närmare två på eftermiddagen, när vi kom till Kivik. Efter ett kort stopp på Kiviks musteri hamnade vi på Kiviks Café & Bageri för att äta lite lunch. På Gunnarshög hade vi smakat på chips med sparrissmak och konstaterat att Jörgen tycker om sparris men det gör inte jag. I Kivik serverades sparrissoppa och det blev ett självklart val för Jörgen. Jag valde i stället en varm ciabatta med ost och skinka.

Utanför cafét stod en skylt på vilken det fanns en semla och texten Jag vet att du har saknat mig! Och ja, jag har saknat semlor. Jag har inte ätit en enda semla i år och jag längtar verkligen efter att äta en. Det blev dock ingen igår. Efter lunchen var jag mätt och dessutom var det alldeles för mycket grädde på semlorna, så det var inte svårt att avstå.


I augusti, när vi var på Stenshuvud, utgick vi från den södra sidan. Igår tog vi oss an stigningen från den norra sidan och började med att gå genom thujaskogen, där vi också stötte på en äkta kastanj. Det är blött ute i skog och mark just nu. På sina ställen var stigen täckt av vattensamlingar. Hasseln är i full blom men tyvärr lyckades jag inte se några av dess ljuvliga honblommor.

På vägen hem stannade vi i Sjöbo för att handla. Vi hade kommit fram till att vi skulle göra en köttfärspaj till middag. Den blev improviserad och gjordes på blandfärs, gul lök, champinjoner, soltorkade tomater, creme fraiche och den kryddades med salt, peppar och paprikapulver. Den blev mycket god och en fin avslutning på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar