torsdag 9 mars 2017

Ska jag bli upprörd?

Paolo Roberto har lyckats reta upp Filip och Fredrik samt Gudrun Schyman med ett inlägg på Instagram. I förra veckan lade han ut en bild, på vilken det stod:
Boobs show that men can focus on two things at once.
Det var tydligen inte alls bra. Enligt Nöjesbladet tycker Gudrun Schyman att det är "rent ut sagt förjävligt att man lägger ut en sån grej". Hon tycker att det är sexism, säger hon in en intervju med Filiip och Fredrik i deras program Breaking News. Schyman tycker att det är ännu värre, om många män skrattar åt det.

Tittar man på Paolo Robertos Instagram ser man att det är många kvinnor som skrattar åt det. Och faktum är att om någon borde ta illa upp av citatet, så är det väl män. Det är ju män som pekas ut som oförmögna att göra/fokusera på mer än en sak åt gången.

Och jo, jag kan väl på sätt och vis förstå det olämpliga i citatet. Återigen pekas kvinnor ut som sexobjekt, som männen ska titta på. Men jag kan inte bli upprörd. Jag tycker det är roligt. (Det är ju nästan sant...).

Jag hittade ett annat citat idag, som också borde uppröra männen och som jag också skrattar åt:
If a man speaks in the forest and there is no woman there to hear ... is he still wrong?
Igår var det internationella kvinnodagen. Det är inte en dag jag brukar uppmärksamma. Numera överskuggas dessutom det faktum att det är Gustavs födelsedag allt annat som händer den dagen. Fackförbundet Byyggnads publicerade en bild av sin styrelse, idel män, som alla hade en pussy hat på huvudet. Jag vet inte riktigt vad de vill åstadkomma med tilltaget.

De skriver själva att byggbranschen består till 99 % av män och att det inte är konstigt att styrelsen utgörs av 100 % män. De vill förmedla budskapet att även om det finns män i samhället som skapar problem så finns det andra som motarbetar [dessa män] och att Byggnads vill ta sitt ansvar och skapa en byggbransch där alla behandlas lika. Jag är inte säker på att det budskapet gick fram.

1 kommentar:

  1. På något sätt tänker jag att man måste kunna skämta om saker, det blir så tråkigt om vi måste vara PK hela tiden. Kort sagt, Gudrun överreagerar eller har ingen humor

    SvaraRadera