söndag 5 mars 2017

Inte nyfiken längre

Fuller's London Pride, godare öl finns inte! Konstigt nog finns den inte i alla Systembolagets butiker. Det lärde jag mig i fredags, när jag sökte på Systembolagets hemsida. Den finns inte i Tomelilla, inte i Sjöbo, Ystad, Skurup eller Dalby heller. Den finns i Lund men jag ville helst slippa ge mig in i centrum på fredagseftermiddagen. Jag visste att vi hade en flaska gott, rött vin till fredagens middag, så att köpa öl fick vänta.

Det finns en öl, som står sig mycket bra i konkurrensen med London Pride och det är Bomble Bee. Det fick bli den som inhandlades igår, när jag var på Systembolaget i Skurup. När jag stod där och tittade på ölflaskorna på hyllorna, var det två sorter som fångade min uppmärksamhet. Stella Artois och Budweiser. Jag har inte smakat på någon av dem, så jag bestämde mig för att köpa en flaska av varje.

Medan vi lagade middagen igår kväll, delade vi på flaskan med Stella Artois. Den smakade absolut ingenting! Det var som Jörgen skrev som en kommentar på Facebook: Like having sex standing up in a canoe. Väldigt nära vatten!

Nu behöver jag inte vara nyfiken på Stella Artois längre. Så länge jag själv har något att säga till om, kommer jag inte att befatta mig med den ölsorten igen. Jörgen har förvarnat mig att jag kommer att tycka likadant om Budweiser.

2 kommentarer:

  1. Alltid lika ivrig att lära, tänkte jag först. Sedan besinnade jag mig och tänkte bland annat på sparris. Bland mycket annat ...

    SvaraRadera
  2. Både Budweiser och Stella går under namnet pisswasser här hemma. Om du är intresserad av att testa belgiska ölsorter finns det en hel värld av goda, som t ex Duvel och Maredsous. De är vanliga och lätta att få tag på och har till skillnad från Stella smak. Annars är ju världens bästa öl italienskt och görs av bryggeriet Birra Baladin, men det är numera assvårt att få tag på. Det är i en helt egen liga!

    SvaraRadera