lördag 1 december 2018

Helg? Det innebär...

... att man vilar upp sig efter arbetsveckan, eller hur? Eller kanske inte? Jag vet, ärligt talat, inte vad som är jobbigast, att vara på jobbet eller att vara hemma.

Idag är det lördag. Klockan är strax efter fyra på eftermiddagen. Dagen har gått i ett flygande fläng.

Jag gick upp strax efter halv sju för att sortera tvätt och lägga in de första två maskinerna tvätt klockan sju. Fram till klockan elva hann jag köra sex maskiner tvätt, få allting torrt och ihopvikt. Sedan stannade processen vid att lägga allting på plats i garderober och byråer. Tvätten ligger fortfarande i IKEA-påsar, som står i hallen. Jag får väl ta itu med det härnäst.

När tvätten var avklarad, åkte jag in till stan. Jag skulle köpa födelsedagspresenter, en julklapp samt pysselmaterial till Oskar att ta med till skolan. Ladda busskortet stod också på att-göra-listan. På lite drygt en halvtimme hann jag till Pressbyrån, Filmstaden, Camilla/Malmström, Panduro Hobby, Lexis papper och Akademibokhandeln. Buss hem igen och på vägen passade jag även på att hämta ett paket från Adlibris. Jag klev in genom dörren här hemma en timme och tjugo minuter efter att jag gett mig iväg hemifrån.

Lunch till barnen, diskussioner om vad vi ska ha till middag igår och idag, leta efter kakrecept, skriva nota, gå till affären, handla (jag bar hem 10+ kg matvaror från affären - tungt!), baka två kakor (en seg chokladkolakladdkaka och en saffranstigerkaka) och sedan sätta igång middagen, som nu står och puttrar på spisen.

Kvar att göra är att gå ut med återvinningen, slå in presenter, skriva ett gratulationskort och ett julkort samt äta middag. Därefter är nog både den här dagen och min energi slut.

Då har jag inte ens påbörjat det jag hade tänkt göra idag, nämligen att ta itu med alla högar med papper och saker, som finns lite överallt i hemmet. Dammsuga måste jag också göra. Badrummet måste städas.

Tre dagars helg hade inte suttit helt fel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar