söndag 13 januari 2019

Många återseenden och en fantastiskt trevlig dag

Känslan, när jag vaknade i morse, var att det var dagen efter en nyårsafton. Gårdagen var händelserik, lång (i betydelsen att det blev sent) och så var den rolig. Ett visst mått av nervositet fanns också med, eftersom jag hamnade lite utanför min comfort zone. Det skulle bli, i mina ögon, mycket folk. Det var förvisso till största delen personer, som jag känner, eller i alla fall kände på nära håll för 25+ år sedan. Dagen skulle dessutom avslutas med bowling, som jag inte har spelat sedan jag gick på gymnasiet.

Lördagens program stod Dan för. Samling på Malmö Museum (Malmöhus), där vi skulle fika och titta på utställningarna. När muséet stängde, väntade middag på Osteria Qui och därefter bowling på Big Bowl.

Jörgen, K, E och jag tog tåget från Skurup strax efter lunch och när vi kom till Malmö, gick vi från centralen till Malmöhus. Där anslöt Dan och Cecilia samt Dans syster och hennes man. Vi tillbringade en lång stund i akvariedelen av muséet och gjorde sedan en paus för fika. Därefter gick Ina (Dans syster) och jag och tittade på Ester Almqvist-utställningen och såg många vackra tavlor. Vi lyckades inte förstå på vilket sätt Ester Almqvist levde i två världar, som det stod i utställningens namn. Den stora behållningen bland konstverken var dock en tavla av Karl Nordström, Skogsgläntan. Den hade jag gärna haft på väggen hemma.

Några av oss åkte bil till restaurangen medan resten gick till fots. Till middagen anslöt Dans föräldrar samt en av hans kusiner och hans systerson. Cecilia och jag satt bredvid varandra på middagen och hade ett mycket trevligt samtal. Jag satt mitt emot E och vi pratade om musik samt försökte komma på vilka ord, som var framgångsrika när hon skulle fånga sin pappas uppmärksamhet.

Eftersom det var så längsen jag senast spelade bowling, kändes det som en utmaning att ta sig an det., men det var precis lika roligt som jag mindes det. Efter den första omgången hade Jörgen och jag lika många poäng. Det kändes som viktigt att hålla reda på. Ha ha! Vi var fler spelare i mitt lag, så vi hann inte spela lika långt i andra omgången som spelarna i Jörgens lag, så våra respektive slutpoäng kan inte jämföras med varandra. K hade den högsta slutpoängen av oss alla.

Strax före elva tog vi bussen till stationen för hemfärd till Skurup. Det var onekligen skönt att gå och lägga sig och sova efter en så kul, spännande, välplanerad och minnesrik lördag.