lördag 30 mars 2019

Hundutställning

Oskar älskar hundar. Han vill att vi skaffar hund, vilket är en omöjlighet med tanke på vår livsstil. Att jag inte vill ha en hund, spelar också stor roll, men det säger jag inte så högt till Oskar.

Det är säkert mer än ett halvår sedan, som jag kom att tänka på att det brukar vara hundutställning i slutet av mars varje år. Brukar det vara i slutet av mars? Har det "alltid" varit det? Jag vet inte, men för säkerhets skull satte jag en påminnelse i mobilens kalender. Jag frågade även Oskar, om han ville gå på utställningen, och det ville han. För en månad sedan gjorde påminnelsen sig påmind. Jag kollade på nätet och mycket riktigt var det utställningsdags sista helgen i mars: Sydskånska Kennelklubbens internationella utställning.

Idag åkte Oskar, mormor och jag till Malmömässan. Mormor sade till Oskar att hon hade tagit med sig sin ryggsäck, så att när hon såg en hund hon ville ha, skulle Oskar och jag distrahera ägaren medan mormor stoppade hunden i ryggsäcken. Jag vet inte om Oskar faktiskt förstod att det var ett skämt. Han såg många små hundar, som han sade att han ville ha.

När jag kom in på utställningsområdet, fick jag samma känsla som jag brukar få, när jag går på marknad. Innan känns det som en bra idé men väl där känns det som en synnerligen dålig idé. Det var mycket folk och det var ganska trångt och den typen av miljö gör mig akut sömnig på ungefär en sekund.

Oskar var i alla fall nöjd och det var ju huvudsaken, eftersom det var för hans skull vi åkte dit. Mormor var också nöjd. Hon älskar också hundar men Oskar säger att han älskar hundar mer. Oskar ville se fransk bulldog men de tycktes inte tävla idag. Jag ville se whippet men de tycktes inte heller tävla idag.

Jag undrar om det inte var på Sydskånska Kennelklubbens internationella utställning, som min/vår whippet deltog 1982 eller om det var 1983. Jag har för mig att Tim fortfarande räknades som unghund då, vilket borde innebära att det var 1982. Jag vill minnas att det finns ett eller två riktigt bra svartvita fotografier på Tim från den utställningen. Jag skulle gärna vilja se dem igen.

1 kommentar:

  1. Det var ett lyckat besök. Jag kontaktade två hundar, varav ingen platsade i min ryggsäck, en skotsk hjorthund och en tibetansk mastiff (troligen livsfarlig). Desto fler lite mindre vovvar sniffade efter Oskar. Dom tyckte nog att han kunde platsa som en trevlig husse.

    SvaraRadera