söndag 21 april 2019

Blodtrycket åker berg- och dalbana

Påsklovet kom mycket lägligt i år. Jag behövde vila och få mitt blodtryck under kontroll. Det började på onsdagen före påsklovet. Jörgen och jag var ute och gick en promenad på kvällen, när jag började känna mig yr och illamående. Den känslan höll i sig resten av kvällen.

På torsdagseftermiddagen gick jag ner till vårdcentralen i Tomelilla mellan två lektioner. Mitt blodtryck var 170/115 och sköterskan ville nästan inte låta mig gå därifrån. Jag lovade ta kontakt med min vårdcentral hemma och så fick jag gå ... för att genomföra dagens sista lektion. Därefter ringde jag min vårdcentral och det visade sig vara omöjligt att boka en läkartid inom överskådlig framtid. Jag fick däremot en tid hos en distriktssköterska dagen därpå.

På fredagen var blodtrycket 175/110. På måndagseftermiddagen ringde min läkare och berättade att han skulle skriva ut ett recept på en ny medicin, en kombination med blodtryckssänkande och vätskedrivande preparat. Det började jag ta på tisdagsmorgonen. Sedan dess har blodtrycket varierat: 140/95, 182/119, 145/101, 176/118, 125/96, 146/96, 141/98 och 113/88.

Jag fortsätter att promenera. Det har blivit en vana. Det är svårt att låta bli. Jag har tagit bort koffein, lakrits (gråter inombords) samt chips och andra salta snacks (inte för att jag är någon storkonsument) från min diet.

Det blir spännande att se vad som händer, när jag går tillbaka till jobbet igen. Klarar blodtrycket det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar