söndag 23 oktober 2016

16 frågor till barnen

Följande frågor ställde jag till barnen och så här svarade de:

1. Vad brukar mamma alltid säga till dig?
Oskar: Att du älskar mig.
Gustav: Att du älskar mig.

2. Vad gör mamma lycklig?
Oskar: Att vi pussas med varandra.
Gustav: Att få vara med dina föräldrar och syskon.

3. Vad gör mamma ledsen?
Oskar: Att jag inte gillar dig.
Gustav: Jag vet inte.

4. Hur får mamma dig att skratta?
Oskar: När du har en spis på ditt huvud.
Gustav: När du gör roliga miner.

5. Hur var mamma som barn?
Oskar: En flicka. Du har alltid varit en flicka.
Gustav: Du lekte väldigt mycket ute tills din mamma sa att ni skulle gå in och äta.

6. Hur gammal är mamma?
Oskar: Fem. Och sju. 57 år.
Gustav: 44 år.

7. Hur lång är mamma?
(Oskar tar fram tumstocken och säger till mig att ställa mig med ryggen mot väggen så att han kan mäta.) 55. Är du 55, mamma?
Gustav: 140 eller nåt. Jag är nästan lika hög som dig.

8. Vad är mammas favoritsysselsättning?
Oskar: Mig.
Gustav: Jörgen. Du SMSar Jörgen väldigt mycket.

9. Vad är mamma bra på?
Oskar: Att baka pannkakor.
Gustav: Att baka. Och så gör du goda pannkakor.

10. Vad är mamma inte så bra på?
Oskar: Du är inte bra på att tända ljus. Mamma, jag kunde inte komma på något annat. Jag fick offra ljusen.
Gustav: Jag har inte sett dig göra något du inte är bra på. Det är faktiskt sant.

11. Vad jobbar mamma med?
Oskar: Fröken i Tomelilla.
Gustav: Lärare på en högstadieskola.

12. Vad är mammas favoritmat?
Oskar: Köttbullar. Jag gissar på det.
Gustav: Köttbullar.

13. Varför är du stolt över mamma?
Oskar: Jag älskar mamma.
Gustav: Att du säger att jag är bra på matte.

14. Om mamma var en seriefigur, vem skulle hon vara?
Oskar: En mamma. En flicka.
Gustav: Jill. Hon är med i Trädkojan. Hon har en massa djur, katter och hundar.

15. Vad gör du och mamma tillsammans?
Oskar: Åker tåg.
Gustav: Kramas.

16. Vad är mammas favoritställe dit hon gillar att åka?
Oskar: Till frysen.
Gustav: Lite överallt.

1 kommentar: