torsdag 13 oktober 2016

Nobelpris i litteratur 2016

Svenska Akademiens ständige sekreterare, Sara Danius, tillkännagav idag att årets nobelpris i litteratur tilldelas Bob Dylan
som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen.
Jaha, vad ska jag säga om det? Jag trodde först att det var ett skämt, att någon hade hackat Expressens hemsida. Men när jag kunde läsa samma sak på andra tidningars hemsidor, så var det bara att tro på det.

Jag kan inte påstå att jag känner till Bob Dylan särskilt väl. Några sånger har jag hört, som till exempel Blowing in the wind och Mr Tambourine Man. Jag har för mig att min lärare i svenska på gymnasiet lät oss analysera en text av Bob Dylan. Eller, vid närmare eftertanke, så var det nog en vikarie som presenterade den uppgiften. Jag kan inte komma ihåg vilken låttext det var men den var riktigt bra och givande att vända och vrida på. Jag tror att det var då jag började se dagens låtskrivare som poeter, vissa bättre än andra.

Så varför skulle man inte kunna ge nobelpriset till en låtskrivare?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar