måndag 17 oktober 2016

Energigivande helg

De senaste veckorna har jag och flera av mina kollegor känt oss trötta och tilltufsade av arbetsbelastningen på jobbet. I fredags var det några av oss som gjorde var sitt tvåbildscollage med ett sommarlovsfoto och ett halvvägs-genom-höstterminen-foto sida vid sida. Dessa lades sedan ut på Facebook.

När man känner sig trött och utarbetad, blir helgerna extra viktiga. Det är då man ska återhämta sig och ladda batterierna. Hur man bäst gör det, kan se mycket olika ut. Den gångna helgen var lyckosam ur just den synvinkeln (och även flera andra). Mitt recept på en energigivande helg...?

Tillbringa den med någon du tycker mycket om och gör något tillsammans, till exempel laga mat ihop. Jag har sällan tyckt matlagning är särskilt roligt men att få laga mat tillsammans med Jörgen är både roligt och lärorikt. Den här helgen lagade vi risotto igen. Det blev ju så gott förra gången. Nu bytte vi ut broccolin mot svamp och det blev gott men kom inte upp i samma klass som broccolirisotton. Söndagsmiddagen blev en boeuf bourguignon, som blev helt makalöst god.

En utflykt piggar upp, även när det regnar. Uttrycket Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder stämmer faktiskt. Jag måste se till att förnya garderoben med icke-dåliga kläder. För en herrans massa år sedan, närmare bestämt 1999, köpte jag ett par kängor, som jag använde under en tvåveckorsvandring i Dolomiterna (norra Italien). Sedan dess har de knappt använts utan har legat i en flyttkartong tillsammans med andra skor. Till min förvåning duger de fortfarande att använda, så om fötterna höll jag mig torr. Resten av mig hölls också torr tack vare att jag fick låna en av Jörgens jackor.

Utflykten tog oss till Tjörnarp, där vi gick runt Tjörnarpssjön. Barndomsminnen för Jörgen. Det är också en plats, där Jörgen och jag har varit en gång för längesen, tillsammans med en gemensam vän. Det var sista helgen i juli 1994. Vi åkte till Tjörnarp för att fiska. Jag satt på en sten i sjökanten. Jag vill minnas att jag fick en fisk men mina dagboksanteckningar säger att det faktiskt var två, om än små ... en aborre och en mört. Jörgen och Dan fick ingen fisk alls. Jörgen menar att jag minns alldeles fel och beviset för detta ska vara att jag igår inte hittade stenen jag satt på den där kvällen.

Söndagen bjöd även på goda sportnyheter, när Malmö FF besegrade Norrköping på bortaplan och tog ännu ett steg närmare ett SM-guld i fotboll.




3 kommentarer:

  1. Vad roligt när det jobbiga vänder till harmoni. God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Fint när en jobbig situation kan förändras till harmoni!
    Kram! Stig

    SvaraRadera