söndag 4 december 2011

Adventskalender


I torsdags var det den 1 december och det var dags att plocka fram årets adventskalender. Vi köpte den för flera veckor sedan och Gustav valde den själv. Det blev en LEGO-adventskalender. Jag hade planerat att köpa en Playmobil-kalender men innan vi hann hitta en sådan hade Gustav fått syn på LEGO-varianten och ville verkligen ha den.

I år är första året som Gustav verkligen har snappat det här med hur en adventskalender fungerar. Han vet att han ska öppna en lucka varje dag. Och han ser fram emot det och kommer ihåg att det ska göras. Han vet i vilken ordning luckorna öppnas. I morse vaknade han och deklarerade att det var dags att öppna lucka nummer fyra.

Bakom varje lucka finns det lego, som ska byggas ihop. Hittills har det varit två gubbar (en tjuv och en polis), någon typ av grävanordning samt en del av en polisstation med häkte.

Jag hade sett framför mig att de olika delarna skulle stå framför kalendern och att landskapet/scenen sakta skulle ta form. Jag hade glömt att ta med i beräkningarna att barn gillar att leka med LEGO. Så även Gustav. Vi får väl se här under veckorna framöver, om alla de olika delarna kan sammanstråla framför kalendern för en fotosession.

1 kommentar:

  1. Det är väl ungefär så jag tänkt med playmobilstallet som Linn får i sin paketkalender, att det ska stå vid kalenderna och sakta växa fram *pyttsan*
    Men vem vet, med lite tur kanske både du och jag lyckas föreviga slutresultatet av våra barns kalendrar på julafton... :-)

    SvaraRadera