fredag 22 november 2013

Halv åtta hemma hos mig...

... serverades inte middagen idag men den var på gång. Fredag kväll lär i Sverige vara synonymt med att äta tacos. Det brukar vi inte göra men idag var det just det som hamnade på middagsbordet. Det var inte mycket känsla av Mexiko över vår tacomiddag men det fanns åtminstone tacoskal och köttfärs.

Det är inte lätt att få ihop en middag som både jag och barnen äter. Rättelse: det är helt omöjligt! Av det som stod på bordet idag var det bara tacoskalen och köttfärsen som alla åtminstone smakade av. Oskar åt nog hela två kvadratcentimeter tacoskal. Gustav åt ett helt. Inget av barnen åt några större mängder av köttfärsen.

Oskar åt sig mätt på röd paprika och morötter. Gustav åt sig mätt på morötter, gurka och broccoli. Jag åt mig mätt på tacoskal, köttfärs, broccoli, röd paprika och dressing.

Igår lagade jag en potatisgratäng med falukorv i. Den var jättegod! Barnen tittade på den och konstaterade att de inte ville ha. Gustav gillar normalt sett potatis men tydligen inte som potatisgratäng. Han åt en skiva falukorv, som han nogsamt skar bort kanten på. Oskar åt ingenting. Men det borde jag ha kunnat räkna ut. Han äter ju inte potatis i någon form.

Pasta äter han däremot. Det gillar Gustav också. Inget av barnen är överdrivet förtjust i köttfärssås även om de ibland överraskar mig och äter det. Köttbullar kan Oskar tänka sig att äta en. Gustav säger tvärnej. Förut åt båda barnen pannkakor men numera tycker Oskar inte om det. Men ... slår det mig nu, när jag nämner pannkakor ... båda barnen äter fläskpannkaka. Oskar vill visserligen att den ska vara snudd på kall men han äter det!

Se där, det finns något som vi alla tre äter!

3 kommentarer:

  1. ja du milde, vilka år du har framför dig!

    SvaraRadera
  2. Detta eviga gissel med maten. Linn är periodare just nu har hon fått för sig att hon inte gillar kyckling eller ris. Hon skyller på skolans äckliga hårda ris men när man väl får henne att smaka på riset härhemma så älskar hon det.. Ja, det är bara att le och vinka och tänka på att det går över :-) Min lillebror åt under sin uppväxt inga grönsaker, inget kött, ingen fisk mm. Kort sagt han var grymt petig men underligt nog så var han den av oss som höll sig friskast, han var i princip aldrig sjuk och nu 45år gammal är han en stor gourmet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit dithän att jag inte ens funderar över vad barnen äter eller inte äter. Jag lagar mat (och det är ingen konstig mat på något sätt) och vill de inte äta - fine. Det känns omöjligt att hålla reda på vem som gillar vad, eftersom det plötsligt skiftar.

      Radera