torsdag 27 februari 2014

Film är bäst...

... på bio, brukar man säga. Jag läste nyss en webbfråga på det här temat och mitt spontana svar blev att film faktiskt är bäst på bio. Men är det verkligen så?

Jag går inte på bio ofta. De senaste 15 åren har det blivit omkring ett biobesök per år och det har handlat om Sagan om ringen, Harry Potter och Hobbiten. Det är något speciellt med biobesök. Filmen får odelad uppmärksamhet. Bild och ljud är utmärkt. Ofta blir det god mat på restaurang i samband med biobesöket.

Finns det några nackdelar med biobesöket? Jag kommer att tänka på några på rak arm. Vintertid är det otympligt med alla ytterkläder, som man måste ha med in i biosalongen. Jag är inte heller odelat positiv till alla bildförbättringar som görs, high frame rate och 3D. Bilden blir fantastisk men det är jobbigt för ögonen att vänja sig och det behövs extra glasögon. Filmerna fylls dessutom med långa, tråkiga sekvenser som enbart finns med för att man ska briljera med den nya filmtekniken - och biljettpriset skenar. Och så är det detta med toalettbesök...

Jag börjar mer och mer luta åt att film är bäst hemma i vardagsrummet. Jag kan titta när jag vill, pausa när jag vill och jag kan plocka fram min stickning om jag vill.

3 kommentarer:

  1. Film på bio vore toppen om folk kunde hålla klaffen, jag stör mig allt mer på att folk numera gärna pratar högt i biosalongen - både om filmen och annat *grrrr*
    Så jag börjar alltmer känna att film är bäst hemma i TVsoffan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt inte varit med om. Är det så både på vuxenfilm och barnfilm?

      Radera
  2. det som stör mig på bio är faktiskt ljudnivån. numera glömmer jag sällan öronproppar. ska det verkligen vara nödvändigt?

    SvaraRadera