onsdag 27 augusti 2014

Annorlunda vardagsmorgon

Om vardagskvällarna lunkar på som vanligt, provade vi på något nytt i morse. Barnen och jag åt frukost tillsammans - på en vardag. Det händer inte ofta.

Våra vardagsmorgnar ser normalt ut så här: Jag vaknar och går upp någon gång mellan fem och halv sex. Jag gör mig ordning. Ibland sover barnen vidare, ibland vaknar de och går upp och leker, tittar på TV eller spelar på datorn. Det är ingen hets utan allting går i sakta mak. Kvart över sex är det dags för barnen att börja klä på sig och borsta tänderna. Kvart i sju går vi ut genom dörren. Gustav lämnas på fritids klockan sju och tio minuter senare lämnar jag Oskar på förskolan. Barnen äter frukost på respektive ställe.

Det här läsåret börjar jag senare på onsdagar. I morse sov vi till kvart över sex. Rena rama sovmorgonen! Barnen tittade på en film på datorn medan jag gjorde mig i ordning och fixade frukost. Det fanns plättar över från igår, så det blev en extra mumsig frukost för barnen. Oskar klämde i sig en halv burk makrill också. Vi gick inte ut genom dörren förrän strax före åtta. Gustav kom till skolan lagom till att skoldagen började.

För Oskar blev den här nyordningen lite knas, när vi kom till förskolan. Barnen på avdelningen var klara med frukosten och var på väg att gå ut. Det ruckade på Oskars världsbild. Han är så van vid att börja dagen på förskolan inne. Han var inte alls nöjd med nyordningen men jag skulle tro att det är övergående.

1 kommentar:

  1. Det låter som en härlig start på dagen, förutom då att Oskar tyckte att det blev lite knas :)

    SvaraRadera