söndag 31 augusti 2014

Viljornas kamp

Oskar är 4,5 år. Då är man ganska stor. Oskar har alltid varit liten till växten och har dessutom en språkljudsförsening. Detta gör att det är lätt att tro att han är yngre än vad han faktiskt är. Han är vidare en utmärkt liten skådespelare, som gärna slår mynt av sin litenhet. Även här hemma har detta gått hem lite för mycket och för länge. Nu är det stopp!

Idag mitt på dagen skulle vi ge oss ut och handla lite och vi skulle stanna till hemma hos mormor. Jag lade fram Oskars kläder men han ville inte klä på sig själv. Han påstod att han inte kan, inte vet hur man gör. Jag stod på mig och Oskar gick med på att ta på sig kalsonger och strumpor. Okej, då fick han väl gå klädd så, tänkte jag, som visste hur vädret var ute. Skor och solhatt satte han också på sig.

Ute regnade det. Oskar höll skenet uppe en stund men halvvägs till bilen såg han inte så glad ut. När vi kom till bilen, plockade jag fram handduk, tröja, långbyxor och jacka och han torkade av sig och klädde på sig utan knot.

2 kommentarer: