lördag 20 maj 2017

Det finns saker som...

... kan få det att brinna i skallen på mig, till exempel när andra inte kan lära sig, alternativt inte kan respektera, de enklaste tvättstugeregler.

Hittills har det fungerat bra där jag bor, ända fram tills för en-två månader sedan. Jag har vid tre tillfällen råkat ut för att inte få tillgång till tvättstugan, när mitt tvättpass har börjat. Alla tre gångerna är det samma granne, som inte klarat av att följa reglerna.

Vi har ett enkelt bokningssystem. Det är en lista med en rad för varje dag i månaden och man skriver upp sitt namn och tiden man önskar tvätta.

Första gången det kärvade till sig hade min granne bokat tvättpass klockan 10-16. Efter att hans tvättpass hade börjat skrev jag upp att jag ville tvätta klockan 17-21. När det var dags att börja tvätta, fanns nyckeln till tvättstugan inte på sin krok. Jag ringde på hos grannen, som inte var hemma. Han kom hem tjugo minuter senare, varpå han upptäckte att jag bokat tvättid och han kom med nyckeln så fort han tömt tvättstugan.

Knappt två veckor senare var det dags igen. Jag skulle tvätta. Ingen nyckel till tvättstugan stod att finna. Jag konsulterade bokningslistan och tog kontakt med den granne som tvättat senast, inte samma som förra gången, för att fråga efter nyckeln. Den här grannen satte igång att leta efter nyckeln. En knapp halvtimme senare dök granne nummer ett upp och det visade sig att det var han som hade nyckeln, eftersom han tvättade. Han hade missat månadsskiftet och hade därmed skrivit upp sig på fel bokningslista. Han tömde tvättstugan och lämnade nyckeln till mig.

Idag står tvätt på agendan igen. Klockan 16 gick jag till tvättstugan för att börja tvätta. Ingen nyckel! Inte heller hade någon bokat tvättstugan idag. Igår hade däremot granne nummer ett tvättat klockan 15-22. Alltså gick jag och ringde på hos honom - igen! Han var hemma och det visade sig att han fortfarande hade tvätt i tvättstugan, 18 timmar efter att hans tvättpass var slut.

I de här lägena säger jag i stort sett inte något alls. Det blir inte mer än ett kort Hej! Nyckeln till tvättstugan... Jag litar inte på att jag inte kommer att häva ur mig allt det jag innerst inne önskar säga, om jag skulle konfrontera grannen, och det skulle inte vara rumsrent.

1 kommentar: