lördag 3 november 2018

16 frågor till barnen - en gång till

För tredje gången har jag ställt 16 frågor till barnen. Jag får känslan av att Gustav börjar bli lite "för gammal" för frågorna. Han är en finkänslig ung man och jag är inte säker på att han alltid vill säga det han tänker för att inte göra mig ... ja, jag vet inte, ledsen, besviken. Jag spekulerar här, eftersom jag inte vet vad som försiggår i Gustavs huvud.

1. Vad brukar mamma säga till dig?
Oskar: Att du älskar mig.
Gustav: Att jag är ett troll.

2. Vad gör mamma lycklig?
Oskar: Det här, säger Oskar, och pussar mig.
Gustav: Kramar.

3. Vad gör mamma ledsen?
Oskar: Vet inte.
Gustav: Vet inte.

4. Hur får mamma dig att skratta?
Oskar: Kittlar mig eller pratar om något roligt.
Gustav: Vet inte.

5. Hur var mamma som barn?
Oskar: Inte vet jag.
Gustav: Kanske lite busig.

6. Hur gammal är mamma?
Oskar: Du är 48!
Gustav: 47.

7. Hur lång är mamma?
Oskar: 100 cm.
Gustav: 150, där någonstans.

8. Vad är mammas favoritsysselsättning?
Oskar: Sticka.
Gustav: Vet inte.

9. Vad är mamma bra på?
Oskar: Sticka.
Gustav: Göra mat.

10. Vad är mamma inte så bra på?
Oskar: Rita.
Gustav: Kanske ibland att komma ihåg. En gång, när vi bakade, glömde du en stor sak, så vi fick börja om. Jag sa bara kanske. Det händer inte alltid.

11. Vad jobbar mamma med?
Oskar: Lärare.
Gustav: Skollärare. Högstadielärare.

12. Vad är mammas favoritmat?
Oskar: Inte vet jag.
Gustav: Vet inte.

13. Varför är du stolt över mamma?
Oskar: För att du är världens bästa mamma.
Gustav: Du är snäll.

14. Om mamma är en seriefigur, vem skulle hon vara då?
Oskar: Kapten Kalson (sagt med ett finurligt leende).
Gustav: Vet inte.

15. Vad gör du och mamma tillsammans?
Oskar: Sover tillsammans.
Gustav: Vi går ibland ut och går.

16. Vad är mammas favoritställe dit hon gillar att åka?
Oskar: Inte vet jag.
Gustav: Vet inte.

Här hittar du svaren från 2016 och 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar