torsdag 31 oktober 2019

Andrarum B & B


Vår vandring på lördagen tog oss till Andrarum, där vi hade bokat rum på Andrarum B & B. Där finns även en Kaffestuga, som vi har besökt tidigare. När vi bestämde oss för att göra den här vandringen, bokade vi bara ett rum för natten. För några veckor sedan bestämde vi oss för att komplettera vår bokning enligt det Vandringspaket som finns att boka. Det innebar att vi fick fika, när vi kom fram på lördagseftermiddagen, middag på kvällen samt lunch på Brösarps Gästis på söndagen.

Fikan som serverades var jättegod. Det var en "äppelkaka", vilket snarare var en tjock, knaprig havrekaka (supergod) på vilken det låg vispgrädde med äpplen. Jag hade tänkt att dricka en cola men när vi väl var framme kände jag för ett glas vatten. Till min stora förvåning var det också supergott. Min erfarenhet säger mig att vatten på Österlen inte är gott, eftersom det är så kalkhaltigt, med det här var uppenbarligen ett undantag. Kaffe ingick naturligtvis också, vilket Jörgen uppskattade.

Efter fikan visades vi till vårt rum. Vi var de enda som var inbokade i den byggnaden. Vi hade bokat ett stort rum med eget badrum. Vi hade även tillgång till ett stort vardagsrum med en kamin, en musikanläggning och en ansenlig mängd CD-skivor samt en bokhylla full med olika brädspel. Ett kök fanns det också.

Middagen fick vi serverade vid matbordet i vardagsrummet. Det var Västerbottenostpaj, skinka, grönmögelost, fröknäcke och en sallad. Makalöst gott! Jörgen drack en öl från ett bryggeri, som heter Hönsinge. Jag smakade på den, också den mycket god, men höll mig i övrigt till kranvattnet.

Efter maten tände vi i kaminen och spelade Trivial Pursuit. Jörgen spöade mig rejält men så fick han ju också superlätta frågor medan mina var minst sagt besynnerliga.

Vi sov båda mycket gott. Det var mörkt och tyst. Natten var en timme längre än vanligt, eftersom vi gick tillbaka till normaltid och det var välbehövligt med extra sömn.

Vårt besök i Andrarum avslutades med en fantastisk frukostbuffé. Havregrynsgröten var särdeles god.

1 kommentar: