lördag 24 september 2016

Det dyraste i världen

Under fredagskvällen, när barnen och jag satt och tittade på TV, började Gustav plötsligt prata om alkohol. Jag kan inte komma ihåg varför men det måste ha nämnts på TV. Gustav sade att han tycker inte alls om alkohol och att han ska aldrig dricka alkohol, aldrig i hela sitt liv. Oskar satt i soffan och byggde gubbar av plusplus och hans kommentar till det Gustav sade var:

- Jag tycker om alkohol. Du kan ge din alkohol till mig, Gustav.

I förmiddags spann Gustav vidare på sina drogfunderingar efter att han hade sett en kille tända en cigarett och frågade mig:

- Mamma, finns det droger som är ohälsosamma?

Det fanns en hel del att säga i detta ämne...


Helgen inleddes med en alldeles underbar konversation med Oskar igår eftermiddag:

- Mamma, det finns en sång som går "Du är det finaste jag vet, du är det dyraste i världen". Den har tre verser. Den andra versen börjar "Du är min ledstjärna och vän, du är min tro, mitt hopp, min kärlek".

Jag frågade Oskar om vi skulle leta upp låten på Spotify men det ville han inte:

- Nej, för då börjar jag gråta.

De har lyssnat på och sjungit sången i skolan. Jag tänker att de måste ha sjungit den flera gånger, eftersom Oskar kan större delen av texten och den är inte helt enkel. Han sjunger ofta och gärna med sin alldeles förtjusande sångröst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar