måndag 12 september 2016

Det här med...

... jämställdhetsbonus ... jag förstår inte riktigt meningen med den och inte heller hur den är utformad.

Barnens pappa har varit föräldraledig med Oskar fem dagar under augusti månad. Det innebär att det trillar in 250 kronor på mitt konto.

Som jag förstår det är jämställdhetsbonusen till för att locka fler föräldrar att dela mer lika på föräldraledigheten. Tanken är att den partnern, som tar ut minst antal dagar, ska "lockas" att ta ut fler. Så långt är jag med.

Men varför är det jag som får bonusen? Hade det inte varit mer logiskt att den som ökar sitt uttag av föräldraledighet premieras? Eller är det så att det är jag (i det här fallet) som ska ha en belöning för att jag tillåter den stackars förfördelade pappan vara hemma med barnet?

Än mer besynnerligt blir det att jag får bonusen, när man lägger till det faktum att vi har varit separerade och skilda i snart tre år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar