lördag 24 september 2016

En lördag går så snabbt

Varje vecka är helgen så efterlängtad. En tid för vila och återhämtning ... och en massa "måsten". Den här helgen började med ett minus på sömnkontot, eftersom jag satt uppe och läste ut En man som heter Ove av Fredrik Backman i natt. Klockan hann bli över två innan jag gick och lade mig.

Lördagsmorgonen var lugn med en långsam start. Klockan blev halv elva innan vi kom iväg in till stan. Första stoppet var Flash, där jag köpte ett par mörkbruna långbyxor, som var nedsatta med 25%. Därefter tittade vi in på Akademibokhandeln för att köpa den fjärde delen om den helt fantastiska trädkojan, nu med 52 våningar, till Gustav. Den här helgen visade det sig vara 20% rabatt på alla böcker - toppen! Jag stod och höll i The Cursed Child av J K Rowling en stund men den fick stanna kvar i affären.

Mer böcker blev det sedan på biblioteket, där vi dessutom träffade på mormor och J. Jag hade hoppats att få med mig Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson hem. Den skulle finnas inne men stod tyvärr inte på sin plats i hyllan. I stället lånade jag Livet efter dig av Jojo Moyes.

Nästa stopp gjordes i leksaksaffären där jag köpte fler plusplus-bitar till Oskar och ögonskugga till mig själv. Lite intressant att jag hittar ögonskugga som jag gillar i leksaksaffären. Det är inte heller första gången det händer.

Under eftermiddagen har jag gjort en djupdykning i klädkammaren och rensat bort en massa skräp därifrån. Vilken befrielse! Jag insåg att jag har tre lådor med brev därinne och jag måste bestämma mig vad jag ska göra med dem. Spara? Kasta? Hur arkivera? Gustavs senast urvuxna kläder har blivit sorterade och finns nu i källarförrådet i väntan på att Oskar ska växa i dem. Jag har även gått igenom barnens vinterkläder och har nu en överblick över vad de har och vad de behöver. På det hela taget är det inte mycket som vi behöver komplettera med.

Efter detta aktivitetsutbrott känner jag att jag har gjort mig förtjänt av att lägga mig på soffan och läsa en stund. Jag har emellertid en känsla av att jag inte kommer att läsa så mycket utan jag kommer att somna ganska omgående.

1 kommentar: