måndag 5 september 2016

Vitlök, vitlök...

... och lite mera vitlök, skulle kunna vara ett sätt att sammanfatta helgen som gick. Men det finns naturligtvis flera. Tomater var också ett genomgående tema. Kärt sällskap likaså. Mod att pröva nya saker, spelade en viktig roll, åtminstone för mig.

Lördag eftermiddag och kväll gick i matlagningens tecken. Italienskt skulle det bli: Bucatini Amatriciana. Här kom modet med i bilden första gången. Det är tomat i Bucatini Amatriciana. Två burkar med körsbärstomater kom med hem från affären. Jag äter inte tomat. Konstigt nog funderade jag inte så mycket på det utan var på något sätt övertygad om att slutresultatet skulle bli gott. Och det blev det! Att det var tomat i varken tänkte jag på eller märkte, när det blev dags att äta. Det fanns dessutom en massa annat gott i rätten, t ex pancetta, pecorino, chili ... och naturligtvis vitlök.

Det är roligt att laga mat tillsammans med någon. När vi ändå var i farten, gjorde vi vitlöksbröd och aioli, som vi skulle ha med oss ut i skogen på söndagen. Aiolin gjordes på rapsolja och den blev härligt gul i färgen.

Var sin öl att smutta på medan maten lagades satt inte fel. Bomble Bee 17 är ett öl jag kan rekommendera. Det påminner i smaken om mitt favoritöl, London Pride, och jag skulle vilja provsmaka dem båda sida vid sida.

Modet att dricka rödvin prövades återigen. Med undantag för en kväll härom veckan har jag inte druckit rödvin på åratal. Jag undviker det, eftersom jag brukar få sån hemsk huvudvärk. Jörgen har hittat två olika sorters rödvin, som inte bara är huvudvärksfria utan även riktigt goda.

Nyårsafton 1992
Efter maten kom kortleken fram. Det var något vi gjorde mycket, då för längesen, spelade whist, jag och Jörgen, Anders och Dan. I lördags kväll fick det bli tvåmannawhist. En av oss fick väldigt bra kort i ett par omgångar och vann. (Jag behöver inte säga vem...)

På söndagen åkte vi ut till Skrylle och gick till Måryd. Jörgen hade förberett en tomatsoppa, som värmdes på trangiaköket, och till den hade vi aiolin och vitlöksbrödet. Tomater och vitlök igen.

Det märks att hösten är i antågande. Löven börjar så sakteliga skifta färg. Det är ett annat prassel i trädkronorna. Det är fuktigt. Inne i skogen luktar det svamp (på ett positivt sätt).

3 kommentarer:

  1. Tomater och rödvin och Katarina, jag säger inte mer.

    SvaraRadera
  2. Sniglar är också väldigt gott.

    SvaraRadera
  3. Låter kalasgott! Jag får mindre ont i huvudet av ekologiskt rödvin (har jag upptäckt efter empiriska studier).

    SvaraRadera