fredag 11 november 2011

Förundrad

Ibland blir jag helt förundrad över vad som rör sig i huvudet på barnen. Idag på förmiddagen tog jag med mig Gustav och Oskar i bilen och körde till Nova för att handla Fars dag-presenter. Gustav intresserar sig för vägmärkena och brukar berätta hur fort jag får köra.

Precis innan man kommer till Nova köpcentrum passerar man en stor rondell. Jag gjorde Gustav uppmärksam på skylten. Han konstaterade att man enligt pilarna skulle köra runt, runt, runt. Nu skulle vi inte köra ett helt varv i rondellen utan vi skulle ut på andra sidan. När jag körde ut ur rondellen, hörde jag Gustav säga:

- Du körde bara en halv. En halv cirkel och en halv cirkel är en hel cirkel.

Var har han lärt sig det? Och det tog inte slut där. Medan jag parkerade bilen, fortsatte Gustav prata om matematik:

- Fem plus fem plus fem plus fem är tjugo. Det är samma som tio plus tio.

När vi kommit hem igen och hade ätit lunch, frågade jag Gustav vad fem plus fem plus fem plus fem är och fick svaret "tre", så nu är väl ordningen återställd igen.

1 kommentar:

  1. Underbart men helt klart har han fått upp ögonen för matematikens ( ? ) underbara värld och dess sammanhang :-)

    SvaraRadera