fredag 31 oktober 2014

Influensavaccinerad

Idag gjorde jag något ovanligt. Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan. Det har jag aldrig gjort förut. Jag brukar inte få influensa men i februari i år åkte jag dit, smittad av Gustav. Jag vill inte ha influensa igen. Det var, minst sagt, inte roligt att vara sjuk utan ganska obehagligt. Dessutom räcker det att vabba, när barnen är sjuka. Jag behöver inte öka på mina frånvarodagar med sjukfrånvaro också.

Jag var i god tid på vårdcentralen och fick nummer tre i kön. Jag hade med mig en bok, som jag tänkte läsa medan jag väntade. Det blev inte läst ett enda ord, eftersom det var mycket mer intressant att prata med de andra i kön.

Nu återstår att se om jag får några biverkningar av vaccinet och om jag slipper influensan. På den första punkten verkar det lugnt ännu så länge. På den andra punkten kan jag ju aldrig vara säker på att det är vaccinet som verkligen skyddar mig. Jag kanske inte hade fått influensan i alla fall. Men nu känns det som om jag har förbättrat på sannolikheten att jag ska slippa.

2 kommentarer:

  1. Jag ska se till att vaccinera mig när jag kommer hem, tillhör riskgrupperna så vaccinet är gratis för min del men även om så inte vore så och att vaccinet inte är 100% så är det iallfall ett försök att slippa

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. De 160 kr det kostade mig känns som väl spenderade pengar.

    SvaraRadera