tisdag 27 juni 2017

Firar man dopdagen?


... frågade Jörgen mig för några dagar sedan. Jag har inte en aning. Jag gör det i alla fall inte. Definitivt inte min egen av den enkla anledning att jag inte har någon att fira. Barnens firar jag inte heller. Jag minns knappt när de döptes. Gustavs dop ägde nog rum i augusti 2007 och Oskars någon gång i slutet av juni 2010. Här kom Facebook till hjälp och påminde mig om Oskar döptes idag för sju år sedan i Dalby kyrka. Han skrattade sig igenom hela ceremonin och hans skratt fyllde hela kyrkan.

Hade jag själv fått bestämma, hade barnen inte varit döpta. Men jag var inte ensam om det beslutet. Det fattades långt innan barnen föddes, i samband med att jag och deras pappa pratade om att gifta oss. För honom var kyrkbröllop och barndop viktiga. För mig var de lika viktiga att undvika.

Kompromissen blev att vi gifte oss borgerligt och att våra barn döptes. Då var det ett enkelt beslut att fatta. Idag känns det som om jag sålde ut barnen, lät dem genomgå något de inte valt, för att jag skulle slippa ett kyrkbröllop.

Gustav och farmor
Nåväl, det var fina dop. Barnen har haft en dopklänning, som använts i min mammas släkt. Det barn som senast döpts i den klänningen före mina barn var min kusin, Johanna, som själv ska bli mamma för första gången i sommar.

Och när döptes då Gustav? Den 25 augusti 2007 i kyrkan i Mönsterås.


2 kommentarer:

  1. Det är inte lätt, det här.

    SvaraRadera
  2. Vissa firar nog. Det är väl gudföräldrarnas sak att hålla reda på. :)

    SvaraRadera