måndag 26 juni 2017

Svårt att känna sig nöjd

Måndag. Första sommarlovsdagen, som jag har varit hemma hela dagen. På att göra-listan för idag och i morgon finns en hel del saker att ta itu med. Och jag har betat av flera stycken. Nu sitter jag här och undrar varför det är så svårt att känna sig nöjd. Eller rättare sagt, varför har jag så svårt att känna mig nöjd?

Jag gick upp 5:45 och gav mig ut på en fem kilometer lång promenad. Det kändes tungt i kroppen och motvinden på hemvägen var inte att leka med. Men det var skönt att kicka igång sommarens promenader.

Väl hemma duschade jag och tvättade håret och fixade frukost till barnen, innan jag satte  mig och tömde kameran och mobilen på den senaste månadens bilder, en sisådär 500 stycken! Jisses! Jag letade fram gamla foton till blogginlägget om midsommar.

Barnen och jag har bakat sirapskakor tillsammans. Det var riktigt roligt att ha dem med i köket. Gustav fick läsa receptet och vi diskuterade vad det innebär att röra smör och socker vitt och pösigt. Oskar fick skära 200 g smör i kuber medan Gustav mätte upp de torra ingredienserna. Barnens uthållighet var väl inte den bästa. De hängde med tills det var dags att slicka skålen och när det var gjort, såg jag inte röken av dem igen förrän kakorna hade kommit ut ur ugnen.

Jag har bäddat rent i min säng och det är ett träningspass som heter duga.

Vid lunchtid körde vi till Dalby för att hämta skor och jackor hemma hos deras pappa. Jag litar inte på den svenska sommaren tillräckligt för att våga chansa att sandaler och icke-regntåliga jackor är tillräckligt veckan som kommer.

Vad har jag mer gjort idag? Jo, jag har städat kylskåpet. Varenda hylla har plockats ut och tvättats av. Allt gammalt har rensats bort. Det låter kanske som mycket men det är det inte. Det finns inte så mycket i mitt kylskåp till att börja med men en gammal paprika och två skivor skinka har evakuerats.

Fem maskiner tvätt har tvättats, hängts på tork och alldeles strax ska jag tömma torkskåpet och vika ihop det sista. Sedan återstår att se om jag kommer att hänga och lägga tillbaka allt på sina platser i garderober och byrålådor. Det brukar liksom fallera där. Varje vecka. Blir lite trött på mig själv, när jag tänker på det.

Handlat har jag gjort. Det behövdes ingredienser till morgondagens kanelbullebak.

Allt detta har jag gjort idag men jag kan inte känna mig nöjd med det. Jag tänker i stället på allt det jag inte har gjort, som till exempel växlat pengar inför besöket på Zoo på onsdag, betalat räkningar, stickat, läst för nöjes skull, påbörjat läsningen av kurslitteraturen i sommarkursen om relativitetsteori jag har anmält mig till, skrivit brev, skrivit dagbok, sorterat fotografier...

Ja, ja, det är ju en dag i morgon också. Jag måste ha något att göra då också...

2 kommentarer:

  1. Varför vill du göra a l l t första riktiga lovdagen? Tänk vad tråkiga de sista dagarna riskerar att bli. Gläd dig åt att du har saker på agendan och att du kommer ihåg vad du har planerat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är känslan "tänk om jag inte hinner göra allt" som ger sig till känna.

      Radera