tisdag 2 januari 2018

Sjukt jullov

Årets jullov kan sammanfattas med ett ord: sjukdomar.

Dagarna före jul var barnen magsjuka. När de kom hit mitt på dagen lillejulafton, var Gustav blek och dämpad. Framåt kvällen piggnade han till och sedan var vi alla friska över juldagarna.

På Annadagens kväll, hade jag en förkylning i antågande. Ont i halsen, täppt i näsan och lite feber. Dagen efter vaknade jag och var illamående och magsjuk. Den dagen tillbringade till största delen i sängen och barnen tog hand om sig själva, förutom middagen, som jag fixade till dem, när jag började känna mig bättre på kvällen.

Så fort magsjukan dragit vidare, fortsatte förkylningen vinna terräng men det fick göra ytterligare ett stopp. Natten mellan fredag och lördag sov jag utomordentligt dåligt. Jag vaknade gång på gång på gång och kände ett illabefinnande. På lördagsmorgonen var jag våldsamt illamående. Alla tecken tydde på vinterkräksjuka men det var det troligtvis inte, eftersom jag efter morgonens och förmiddagens kaosartade magproblem mådde bra.

På söndagen, nyårsafton, hade jag huvudvärk i stort sett hela dagen. Barnen åkte hem till sin pappa på eftermiddagen och då var tanken att jag skulle åka till Jörgen. Att köra bil i regn och mörker med den huvudvärk jag hade var inte att tänka på. Jörgen tog med sig K och E i bilen och kom och hämtade mig. På kvällen var det som om huvudvärken rann av mig - vilken ljuvlig känsla!

De senaste två dagarna har förkylningen fått grepp om mig. Bihålorna spänner. näsan är ömsom täppt och ömsom rinnig, hosta och nystningar. Jag är trött och fysisk ansträngning (typ att flytta möbler) gör mig matt.

Jag hoppas att förkylningen ger med sig snabbt, så att jag kan få tillbaka lite kraft i kroppen innan det är dags att börja arbeta igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar